Als je bloed van iemand anders ontvangt, heb je dan twee soorten DNA in je bloed?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

heel eventjes.. je bloed wordt aangevuld met bloed van een ander.. na een tijdje wordt dat weer afgebroken door de milt en zullen je eigen bloedcellen weer domineren..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is slechts van tijdelijke aard.
Vroeger werd er bloedtransfusie gegeven met volbloed. Dit betekende dat het volledige bloed dat afkomstig was van de donor gegeven werd aan de patiënt. Volbloedtransfusies kunnen ernstige bijwerkingen of gevolgen hebben en worden daarom in Nederland niet meer uitgevoerd. Wanneer er nu sprake is van een bloedtransfusie worden er alleen rode bloedcellen gegeven. Deze rode bloedcellen worden verkregen door volbloed te centrifugeren waardoor er scheiding van de verschillende componenten van bloed ontstaat, zoals rode bloedcellen en plasma. Rode bloedcellen (erytrocyten, packed celles) worden gegeven bij bloedarmoede, bij groot bloedverlies en voor, tijdens en na operaties. Overige producten die uit donorbloed gewonnen worden zijn onder andere bloedplaatjes en plasma. Bloedplaatjes worden gegeven wanneer de patiënt een tekort aan bloedplaatjes heeft, hierdoor kunnen problemen in de bloedstolling ontstaan. Plasma wordt gegeven bij grote bloedingen in combinate met rode bloedcellen en bij therapeutische plasmaferese.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen vlak nadat je het andere bloed hebt gehad daarna houd je alleen je eigen DNA. Dat andere DNA wordt afgebroken door je lichaam.