Omdat je opeens totaal overgeleverd wordt aan een vreemde die van alles met je kan gaan doen. Het is natuurlijk (meestal) een irreële angst, maar iemand die met een boor in mond zit, of met een haakje die hij opeens achter in je keel kan duwen, zonder dat je daar veel aan kan doen, is toch best beangstiged...
Bovendien is men natuurlijk bang voor PIJN.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze angst voor pijn hebben. Het ligt in de verwachting dat genoemde beroepsuitoefenaars je pijn gaan bezorgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij een klein deel van de mensen is er ook sprake van een fobie.
Een recent onderzoek toonde aan dat in Nederland 4 procent van de mensen zo bang is voor de tandarts, dat ze zich isoleren uit schaamte voor hun gebit. Die groep is heel moeilijk te bereiken voor de huplpverleners.
15 jaar geleden
Omdat deze mensen waarschijnlijk niet begrijpen,dat de artsen hun pijn of ongemak zullen wegnemen of trachten te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt geen controle over de situatie. Je bent bang voor de pijn en overgeleverd bent aan de grillen van de tandarts. Verder is het ook zo dat je bang kunt zijn voor het feit dat je niet zomaar kunt opstaan en weglopen. Zeker niet met al die klemmen in je mond. Dat is geen pijn, maar angst voor de situatie zelf. Het stress hormoon zorgt er dan voor je dat wil vechten (lukt niet echt makkelijk) of vluchten (is ook lastig). Dus je kunt geen kant op. Het wordt steeds enger naarmate ik er meer over typ ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. Pijn
2. Angst voor een slecht bericht

Inderdaad, men vergeet dat een arts dit juist kan verhelpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat sommige tandartsen heel gemeen zijn tegen kinderen. En dan worden kinderen bang voor tandartsen of dokters en die angst blijf je dan houden totdat je hem overwonnen hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dertig à veertig jaar geleden mocht je terecht bang hebben voor een tandarts alvast en wel omdat de technische hulpmiddelen nog niet zo ontwikkeld waren. De injectienaald is enorm verbeterd, vroeger werd die meermaals gebruikt en was vrij bot. De verdoving, het boren , het trekken, de omgeving . En de tandarts zelf kreeg veel betere opleiding en momenteel zijn er evenveel vrouwen als mannen in dit beroep. Dus zijn we nu minder bang. Voor dokters geldt ongeveer hetzelfde verhaal : meer opleiding en betere hulpmiddelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen zoals ik zijn bang voor de pijn. En dan met name voor de pijn die ze gaan veroorzaken zoals bij de tandarts. Dokters heb ik geen problemen mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En ook de geluiden die je hoort van de behandeling; het slijpen of schuren over je tanden. Dat kan beangstegent(?) klinken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kun je nagaan wat ze vinden van een doodgraver
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Simpel..Puur om het feit dat we denken aan pijn , bloed en ziekte. Dit zijn geen gelukkige zaken en kom je dus niet bij deze beroepsmensen om samen een potje te lachen bij de koffi.