Wat is hoofdpijn?

Ik snap hoe een kater werkt, maar hoe zit dat met hoofdpijn? Ik heb gister goed geslapen en normaal gegeten/gedronken (genoeg water). Ik heb al sinds ik wakker ben hoofdpijn en snap niet hoe dat eigenlijk komt.

Ik zie veel antwoorden (bedankt daarvoor) maar die gaan allemaal over soorten hoofdpijn en oplossingen (zoals medicijnen). Maar mijn vraag is: wat is hoofdpijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er bestaan verschillende vormen van hoofdpijn.

Migraine
Bij deze vorm van hoofdpijn komt de hoofdpijn meestal in aanvallen. De aanvallen duren meestal langer dan een halve dag en korter dan drie dagen. De pijn zit vaak aan een kant, in de buurt van een oog. Deze vorm van hoofdpijn gaat vaak samen met misselijkheid en soms braken. Voor de aanval kan iemand stoornissen hebben van het zien met bijvoorbeeld lichtflitsen. Ook kunnen er voor de aanval andere verschijnselen zijn zoals tintelingen. Migraine is onschuldig maar kan voor wie het heeft erg belastend zijn.

Spierspanningshoofdpijn
Deze vorm van hoofdpijn is vrij constant aanwezig. Het is een drukkende pijn. Soms lijkt het alsof er een strakke band om het hoofd zit. Vaak zijn spieren in de nek of de aanhechtingen hiervan gevoelig. Ook deze vorm van hoofdpijn is onschuldig. De behandeling bestaat uit pijnstilling en eventueel ontspanningsoefeningen of oefeningen van de nekspieren. Het is aan te raden om niet te vaak pijnstillers te nemen. Anders bestaat na verloop van tijd het risico op het ontstaan van hoofdpijn als met de pijnstillers wordt gestopt.

Hoofdpijn bij verkoudheid met neusverstopping
Hierbij bestaat meestal een kaakholteontsteking. De pijn verergert dan meestal bij bukken.

Clusterhoofdpijn
Deze vorm van hoofdpijn komt in korte, felle aanvallen. De pijn zit aan een kant. Het treft meestal mannen. De aanvallen blijven soms maandenlang weg en kunnen vervolgens enkele keren per week voorkomen. Deze vorm van hoofdpijn wordt meestal door de neuroloog behandeld met medicijnen en soms met zuurstof.

Ontsteking van de slagader bij de slaap
Deze vorm van hoofdpijn ontstaat bij ouderen die voorheen deze hoofdpijn nooit hebben gehad. De pijn is hevig en bevindt zich bij de slaap. Bij bloedonderzoek wordt meestal een verhoogde bloedbezinking gevonden. Mensen met deze ziekte moeten snel worden behandeld met ontstekingsremmende medicijnen (prednison of hierop lijkende medicijnen). Anders bestaat het risico dat men blind wordt aan het oog aan de aangedane kant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn vele redenen te bedenken:
Spanning/stress
Griepje onder de leden
spanning vanuit de nekspieren
Je langdurig ingespannen?
Zijn je ogen goed? (lenzen of bril nodig of andere sterkte)
In een verkrampte houding geslapen
Rook je?
Ga bepaalde zaken voor je na..ontspanning na een drukke periode kan ook hoofdpijn veroorzaken..dus juist als je denkt ben lekker optijd naar bed gegaan heb gezond gegeten vandaag lekker gerelaxt ook dan kan je hoofdpijn krijgen..zgn ontspanningshoofdpijn.
Zelf ben ik zwaar migraine patient waardoor ik me om het te proberen te voorkomen aan bepaalde leefregels houdt, verder heb ik altijd spuiten bij me om een aanval in te dammen. Ik neem aan dat het bij jou gaat om een keer een hoofdpijntje, als je hier wel van hebt en de gewone pijnstillers werken niet dan laat maar even weten er zijn namelijke hele goede middelen op de markt (op neurologisch advies) te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mogelijke oorzaken van spanningshoofdpijn zijn heel uiteenlopend. Ik denk dat bijna iedereen er wel eens last van heeft. Ik merk bij mezelf dat ik wel eens hoofdpijn heb als ik te weinig drink of als ik te veel achter een computerscherm zit. Overigens heb ik de eerste drie dagen deze week ook hoofdpijn gehad, dus misschien dat het iets te maken heeft met de klok die een uur vooruit gezet werd?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je heb verschillende soorten hoofdpijn. Een hoofdpijn die heb vaakst voorkomt is de hoofdpijn die na 20 sec. over is. Je hebt ook een hoofdpijn dan lijkt het net of je hoofd in elkaar wordt gedrukt dan heb je te veel stres. Je hebt er nog een en dat is migrane. Zelf heb ik dat niet, maar mensen zeggen dat heb voelt als een zwaard door je hoofd heen en door getrapt te worden met voetbalschoenen. Best wel pijnlijk dus.