Ieder mens heeft vocht nodig; kun je in theorie volstaan met heel veel sla, andijvie of andere groenten waar veel vocht inzit te eten ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In theorie is het prima mogelijk.
Diverse groenten bevatten 90% vocht.

In praktijk is het ook mogelijk,alleen raadt ik aan,dat je b.v. 2 kg sla fijnsnijdt,en dat even aan de kook brengt,dan heb je bijna genoeg.
Dan onttrek je het meeste vocht,wat zich in de pan verzamelt wat je dan kunt drinken.Dan hoef je geen halve kist sla te eten.

Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Afhankelijk van de omstandigheden heeft het lichaam 2 a 3 liter water nodig. Bij flink zweten door bijvoorbeeld inspanning, zomerse temperaturen of koorts is het belangrijk extra te drinken.

Via de voeding (fruit, groente, soep etc) krijgen we ongeveer een liter vocht per dag binnen. De rest, zo’n anderhalf a twee liter krijgen we binnen door te drinken.

Dat betekent dat je, als je niets drinkt, 3x zoveel fruit en groenten moet eten om voldoende vocht binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is zeker mogelijk in theorie.
Maar de vraag blijft of dit voor een gezonde balans van het lichaam echt wel nuttig is om alleen op groenten te leven. De mens heeft andere stoffen nodig die essentiëel zijn.

Hierbij een aantal nuttige tips uit een voedselpyramide :
http://www.exki.be/default/nl-be/ekilibre/pratique/theorie.aspx
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ben akkoord dat een groentendag in de week perfekt zou passen in een gezonde levensstijl.
groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zie nu pas je "groenten"... grappig...
Ik ben het eens met het antwoord van mijn voorrangers. Je kan het doen maar dit is niet gezond. Nog wel even een kleine anekdotische toevoeging. Als je erg veel eet van een bepaalde groente dan veranderd je kleur van je huid. Bijvoorbeeld als je veel wortelen eet kleurt je huid oranje en als je veel bieten eet kleurt je huid rood. Dit geld niet voor alle groente van andijvie en sla word je niet groen. Maar het verkleuren van je huid kan wel een bijkomend effect zijn van je dieet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt er zijn experimenten mee gedaan en je moet wel erg veel eten voor het je verkleurt. Het was meer een leuke anekdote. Vind ik af en toe wel eens leuk om te doen ;-)
In groenten als sla en andijvie zit nitraat. Een deel van het nitraat wordt in het lichaam omgezet in nitriet. De schadelijkheid van nitriet is momenteel een punt van discussie, Toch wordt door het voedingscentrum afgeraden om vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten te eten. En dan praten ze over slechts 200 gram groenten per dag. Om je dorst met groenten te lessen, heb je veel meer nodig dan 200 gram. Waarschijnlijk overleef je het in geval van nood wel een tijdje met het eten van groenten i.p.v. drinken, maar of het op lange termijn echt gezond is, betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nitraat zit ook in spinazie (daarom mag je dit niet opnieuw verwarmen, maar dat terzijde). Verder ben ik het eens met de voorgaande antwoorden. Daarbij wil ik zeggen dat een evenwichtige voeding het beste is. Dus uit de schijf van 5. Theoretisch is veel mogenlijk maar niet altijd even verstandig..