Omdat dit de houding is waarbij de meeste spieren de gelegenheid krijgen te ontspannen. Elke andere vorm vergt een bepaalde mate van in balans blijven (weliswaar onbewust) dat inspanning van spieren vraagt en daarmee een sub-optimale rust tot gevolg heeft.

Liggend wordt de zwaartekracht over je lichaam verdeeld. Bij zitten of staan, is elk deel van je lichaam onderhevig aan de kracht op de massa van hetgeen erboven uit steekt. Nek van hoofd, romp van hoofd+nek+armen, benen van hoofd+romp+nek+benen, enzovoort.
Hierdoor geeft liggen de beste kans dat je kraakbeen weer tot rust komt. Bij het verticaal bewegen wordt het kraakbeen ingeduwd en komen botten dichter bij elkaar te liggen. (dat is ook de reden dat je 's ochtends vroeg bij het wakker worden langer bent dan wanneer je 's avonds gaat slapen).
Uiteindelijk zou altijd zitten/staan schadelijk zijn voor je botten en gewrichten.

Ondersteboven hangen zou naast liggen ook een goede optie kunnen zijn ware het niet dat diezelfde zwaartekracht al je bloed naar je hoofd laat zakken waar je hersens weer niet blij van worden. In de ruimte (gewichtsloosheid) maakt het dan ook niet uit hoe je slaapt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat je tijdens je slaap je meeste spieren ontspant. Liggend gaat dit uiteraart makkelijker....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat als je dit staand doet je op je nufferd valt...

Hier komt bij dat je staand een veel hogere druk op je lichaam hebt dan liggend. Liggend is dit maar 25 kilo, terwijl staand dit een veelvoud is...

Als je zittend slaapt dan worden bepaalde spiergroepen voortdurend belast. Dit kan weer tot een vervelende pijn leiden in bijvoorbeeld je nek of schouder...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ehm de druk op je lichaam veranderd echt niet als je gaat liggen. Het wordt alleen meer verdeelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je staat is de druk op je voeten +/- 3 x je eigen lichaamsgewicht. Wanneer je zit is de druk op je lichaam de helft van je lichaamsgewicht...
Omdat je lichaam dan de meeste rust vindt. Spieren kunnen verslappen en je hoeft niet te waken voor een eventueel omvallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je het wel is zittend gedaan in de trein ofzo? Dan valt je hoofd steeds om en wordt je weer half wakker, dus het is wel zo relaxt om te liggen voor ons mensen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat de meeste bedden horizontaal zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat t fijner is dan zittend of staand
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat we dat overnemen van onze (voor)-ouders zodat we het eigenlijk heel normaal vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat zittend slapen niet lekker is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als wij gaan slapen maakt on lichaam een stofje aan dat onze spieren verslapt.

Bij mensen die slaap wandelen is dat dus fout gegaan. Je kunt het zelf merken als je zittend in slaap en je met je hoofd begint te knikken bollen

Bovendien zijn wij twee potig en is het lastig je balans te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat dit de minste klachten geeft en het meest gunstig is voor je lichaam. Je ruggegraat is gestrekt, nek en hoofd zijn ondersteund (bij juist gebruik van kussens), waardoor er nauwelijk druk is van je bovenlichaam. Je organen worden dan niet samengedrukt en je ademhaling kan dan zo makkelijk mogelijk plaatsvinden (stand van je hoofd en nek zodanig dat dat er geen belemmeringen zijn).
Dit alles wel zolang je op je rug ligt en niet bijvoorbeeld op je zij (foetushouding) of buik. Zie voor meer info de link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft te maken met zwaartekracht. Je kunt het zo zien: er duwt een kracht op je als je staat, dit is minder als je ligt. Daarom ben je 's morgen als je net wakker wordt ook langer dan in de middag/avond. Daarom gaat staand/zittend slapen moeilijker omdat de zwaartekracht op je duwt.