Een psycholoog heeft (klinische) psychologie gestudeerd, en past dit toe om dmv gesprekken mensen te helpen die psychisch problemen hebben. Dit zijn over het algemeen de wat lichtere problemen die niet zozeer te maken hebben met processen in de hersenen die niet goed lopen, maar met bijvoorbeeld gebeurtenissen oid - problemen waarbij de kans van slagen met een aantal gesprekken met een professional groot is.
Bij wat zwaardere psychische problemen, waarbij vaak wel biologische redenen te vinden zijn (bv veel vormen van depressie) kan men bij een psychiater terecht komen. Overigens kan het goed zijn dat deze mensen ook naar een psycholoog gaan, omdat ook zij baat kunnen hebben bij gesprekken om het een en ander voor zichzelf op een rijtje te krijgen. Echter omdat er biologische factoren/processen in de hersenen meespelen is de kans groot dat gesprekken alleen niet voldoende zijn, en dit is waar de psychiater komt kijken. Want deze heeft de kunde medicijnen voor te schrijven die deze processen stabiliseren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een verschil tussen een psychiater en een psycholoog is dat een psychiater als vooropleiding de arts-opleiding heeft doorlopen. De psychiater heeft zich daarna vier en een half jaar gespecialiseerd in geestesziekten. Een psycholoog mag geen medicijnen voorschrijven, een psychiater wél.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een psychiater mag medicijnen voorschrijven
en een psycholoog niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een psychiater is arts en mag dus ook medicijnen voorschrijven. Hij gaat meestal ook om met wat grotere problemen dan een psycholoog.
Een psycholoog is dus geen arts en praat met mensen en probeert zo tot een oplossing te komen hij mag geen medicijnen voorschrijven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een psycholoog richt zich op de processen in de hersenen die te maken hebben met denken, voelen en beleven. De psycholoog heeft de ambitie om het gedrag van de mens te verklaren. Hij doet dit door in gesprek te gaan met de patiënt .
De psychiater (in geestesziekten gespecialiseerde arts) behandelt de mentale stoornissen. Dit kan gebeuren door medicatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Peter;

Een psycholoog is een thrapeut; houdt zich bezig met gedrag en toestand van de in wezen gezonde geest. Een psychiater is een arts die zich met ziekten en afwijkingen van de geest bezig houdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een psychiater praat met mensen waarvan ze denken dat ze gek zijn, en een psycholoog praat met kinderen die vervelend doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een psycholoog is een wetenschapper (onderzoeker). Hij/zij zoekt naar hoe en waarom de geest van de mens werkt op een bepaalde manier.
De psychiater maakt gebruik van een stroming binnen wat is uitgevonden door psychologen (of andere wetenschap) om mensen te helpen bij mentale/psychische problemen of onduidelijkheden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een Psychiater mag medicijnen voor schrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Psychiater is iets extremer, als er iets mis is in je hoofd. Psycholoog is meer als je wat ergs hebt meegemaakt en daar met professionals over wil praten.