Is elke avond neusspray met Xylometazoline gebruiken schadelijk?

Zo ja, wat zijn dan de gevolgen?

Ik gebuik al een 3 a 4 maanden vrijwel elke avond neusspray. Nog niet eens 1 pompje per keer, echt maar heel weinig, maar toch gebruik ik het...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Heb het zelf ook langere tijd gebruikt en de gevolgen daarvan ondervonden. Tot 2 maal toe neusoperatie gehad waarbij ze verdikt slijmvlies weg gaan snijden. Echt niet lekker. Verder is het zeer verslavend. Gebruik nu naproxen van de kno arts dit is vele malen beter.
Een kennisje van me is het blijven gebruiken al jarenlang en haar tussenschotje van haar neus is totaal poreus.
Ik raad je aan om er mee te stoppen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan een verslaving worden.
Als je een verstopte neus hebt,probeer dan gewoon zout water te sprayen, is veel minder slecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Google is toch best makkelijk. Ik besef dat Wikipedia niet altijd wetenschappelijk verantwoord en/of juist is, maar misschien heb je er toch wat aan, net als het lezen van de bijsluiter.
Naast de gebruikelijke bijwerkingen, kan langdurig gebruik de werking juist tegengaan (het effect omkeren).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is zeer schadelijk. Gebruik zulke medicijnen zo kort mogelijk. Afhankelijk van de aard van de verkoudheid. Als je iets lang gebruikt raakt je er aan verslaaft. Let ook op de mogelijke bijwerkingen, vaak is dat de bijschorsnier die beschadigt raakt. Dit kan zeer ernstige gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een neusspray gebruiken voor een paar keer lijkt me geen probleem, maar als het 3 a4 maanden nodig is ga je er wel verkeerd mee om!!!! Met een neusspray onderdruk je de signalen van je lichaam. Ergens moet er wat niet in orde zijn in ,bij of rond je neus. Mischien heb je een allergie ergens voor? Of is bepaald voedsel of drank niet goed voor je?? In ieder geval zou ik er zelf zo niet mee door gaan Probeer uit te zoeken waarom je al zo lang een neusspray nodig heb.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stoppen de gevolgen daarvan zijn niet echt lekker. Ik heb een keer gehoord dat er een klein kindje bijna aan dood was gegaan.