Wat is dyslexie?

Wat ervaren dyslectische mensen als zij een text lezen? Ik ben heel benieuwd of hier dyslectische mensen zijn, en of zij een beeld kunnen schetsen wat het begrijpelijk maakt voor een niet-dyslect wat zij zien/lezen/begrijpen bij een tekst.

Gerelateerde vragen: hoe maak je een tekst voor een dyslect makkelijker? Grotere letters? Een ander lettertype?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Zoals uit mijn vele spelfouten blijkt ben ik dyslectisch en het is moeilijk uit te leggen hoe dit zit. Er zijn een aantal theorieën over hoe dyslexie werkt en eentje die mijn persoonlijke ervaring het meeste aansluit is dat het talige gedeelte dat in de linker hersenhelft zit niet goed werkt om een of andere reden. Het gevolg daarvan is dat de rechter hersenhelft het overneemt. De linker hersenhelft is voornamelijke bezig met talige uitingen en logica. Terwijl de rechter hersenhelft zich meer bezighoud met creativiteit etc.
Wat ik begrijp van de meeste mensen is dat ze bij spellen etc een gevoel voor taal hebben. Dat gevoel voor taal hebben. Dit gevoel ontbreekt grotendeels heb ik het gevoel.
Nu had ik ook al wat verteld het over dat de rechter hersenhelft taal overneemt. Bij mij heeft dit als gevolg dat ik zogenaamd beeld lees. Kortom als ik een woord lees roept dit een mentaal plaatje op. Als ik dus over zee lees dan zie ik de zee. Overig gevolg wat ik begrijp van niet dyslecten is dat zei woorden als een geheel tot zich zien komen. Bij mij is dit niet zo het is alsof de letters op een arbitraire manier binnenkomen en je als een soort puzzel leg je ze snel in de goede volgorde zodat ze woorden vormen. Dit gaat alles razendsnel je hebt het bijna niet door. Maar af en toe heeft dit wel als gevolg dat je wel eens een letter mist. Zoals dat je boek leest in plaats van broek of iets dergelijks.
Dus even resumé alle punten op een rij wat dyslexie voor mij betekend:
- Gevoel voor taal ontbreekt
- woorden roepen plaatjes op
- Woorden komen willekeurig binnen
Antwoord op de bijkomende vraag. lettertypes of grote veranderen heeft geen invloed op dyslecten (tenminste niet op mij). Veel mensen denken dat inderdaad en wat ik dan altijd als antwoord terug geef is: Ik ben dyslect niet blind! Kortom het heeft puur te maken met talig inzicht en niet met zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Twee dyslectici die meedoen aan een site waar vooral gelezen en geschreven wordt. Goede voorbeelden van op een goede manier omgaan met deze "handicap" Wat mij betreft voor beiden: Een duim omhoog

Andere antwoorden (3)

Dyslexie betekent letterlijk niet kunnen lezen. Hoewel spellingsproblemen aangeduid worden met de term dysorthografie schaart men ze doorgaans onder de term dyslexie. Met dyslexie bedoelt men dan lees- en spellingsproblemen. Lees- en spellings-problemen kunnen ook los van elkaar voorkomen.

Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als:

'een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau'.

Hardnekkigheid is een belangrijk kenmerk van dyslexie, niet alleen bij het leren lezen en spellen, maar ook bij het snel en vlot kunnen lezen.

Het protocol Leesproblemen en dyslexie geeft adviezen over een school kinderen kan begeleiden en ondersteunen. Ruim de helft gaat met de hulp snel en goed vooruit. Is het kind ondanks de extra hulp eind van groep 3 niet vooruit gegaan, dan kan er sprake zijn van dyslexie.

Via de link kun je het protocol bekijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ben nooit officeel getest maar ik heb wel veel sympthone van dyslexie veel schrijf fouten moeite hebben met het automatisch herkennen van woorden. Het is alsof ik alle woorden iedere keer weer voor het eerst zie. De hersenen gaan anders om met de verbinding tussen klanken, letters en woorden en het leren lezen wordt niet 'geautomatiseerd'. Het wordt niet vloeiend. En dus begrijpen ik vaak ook niet wat er staat. ik kan extreem slecht namen onthouden als iemand zich voorsteld ben ik het 2 seconden later alweer vergeten.
hier onder heb ik een tekst hoe ik lees
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
text = tekst