Hoe weersta je verleidingen (algemeen)wanneer je niet al te stevig in je schoenen staat?

Denk aan sigaretten, eten, drugs, alcohol, koopjesjacht, nagelbijten etc.

Afgezien van de hulpmiddelen die er zijn, wil ik graag weten hoe mensen vanuit zichzelf de kracht kunnen vinden de drang te weerstaan. Jezelf belonen als je bijv. een dag niet gerookt hebt lijkt mij slechts een tijdelijke oplossing. Vroeg of laat komt de drang terug, en dan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Stevige schoenen kopen! Je moet in één keer geconfronteerd worden met de zwaarte van de situatie, realiseren dat je zelf de grootste hand in die situatie hebt en dan wel of geen actie ondernemen. Geen actie ondernemen is de consequenties ondergaan. Niet denken "dat gebeurt alleen een ander"
2 weken geleden vond ik mezelf te zwaar, heb een dikke streep gehaald door een paar slechte eigenschappen en ben nu 15 kilo lichter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik denk dat het antwoord op jou vraag wilskracht moet zijn. Wanneer je wilskracht sterk is kun je een heleboel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is inderdaad gewoon wilskracht.

Het is mijzelf ook gelukt om (cold-turkey) te stoppen met nagelbijten, roken en ongezond eten.
Er bestaat helaas geen super middeltje waarmee je van deze verleidingen afkomt.

Je moet het zelf echt willen, anders zal het je niet lukken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als dit echt een probleem voor je is, kun je het beste professionele hulp zoeken. Hierbij denk ik vooral aan de alcohol en drugs.
Je kunt bepaalde neigingen van jezelf onder controle krijgen door goede afspraken met jezelf te maken. Je gaat vooraf bij jezelf te rade wat je vindt dat mag en wat absoluut niet mag. Dit schrijf je op. Daarna probeer je de verleidingen te weerstaan door na te gaan of dit toegestaan is of niet toegestaan. Je schrijft elke dag op wat goed ging en wat minder goed en stelt dan als doel dat daar elke week vooruitgang in moet zitten. Je kunt jezelf van tijd tot tijd belonen als je een bepaald doe bereikt hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat je al die verleidingen die je noemt over 1 kam kunt scheren. Nagelbijten, koopjesjacht etc. zijn verleidingen die je moeilijk kunt weerstaan, maar er is ook weinig loos als je het blijft doen. In het geval van alcoholisme, drugsverslavingen etc. denk ik dat je de kracht moet krijgen uit de liefde voor je familie en je naasten. Vaak krijgen verslaafden een `klik` als ze beseffen dat ze hun familie verliezen als ze doorgaan met hun levensstijl. Dat is dan een grote stimulans om af te kicken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerlijk? Als ik echt niet sterk in mijn schoenen sta, weersta ik verleidingen niet. Sterke verleiders ontloop ik liever. Ik heb weinig eten en snoepgoed in huis, anders maak ik het op (IJs! Drop! Chocolade! Chips!). Bijvoorbeeld.

Soms heb ik opeens de geest en help ik mezelf naar een wat gezonder leven. Ik ben zomaar opeens gestopt met nagelbijten. En een aantal jaren geleden ook van de ene op de andere dag gestopt met roken. Om de één of andere reden waren beide dingen nog heel eenvoudig om te doen ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal moet er eerst "iets" of een aantal kleine dingen bij elkaar gebeuren waardoor je knop omgaat. Zelf heb ik het 2 keer op deze manier ondervonden. Het is denk ik ook een kwestie van "van jezelf houden", dat je beter voor jezelf gaat zorgen. Je bent het toch waard dat je lief bent voor je lijf...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De eerste vijf dingen die je noemt zijn ook dingen waar mensen zich mee belonen; zo van, zware dag gehad: ik mag nu best even een...
Je kunt jezelf de vraag stellen of die beloning terecht is of dat je jezelf voor de gek houdt.
Misschien helpt het, succes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn ervaring is dat een plotseling besluit, knop om het beste werkt. Onderscheid dat meestal het toegeven aan een verleiding het gevolg zijn van een ander gemis of probleem. uiteraard is en blijft het moeilijk, maar een zeker stabiliteit in je leven kan een grote steun zijn. in deze fase is een ombuiging van je gedachten naar een prettig onderwerp vaak al een goede steun.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een voor jezelf acceptabel alternatief bedenken en dan jezelf discipline aanleren door bv. je te belonen als je iets een dag, een week, een maand niet meer gedaan heb, met dat wat je juist probeert af te leren. Dan zul je zien dat je er niet eens meer de behoefte aan hebt en dus kan controleren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn oplossing: zorgen dat je niet in de verleiding komt. Bijvoorbeeld door geen sigaretten te kopen of te zorgen dat je geen snoep in huis hebt.