wat is het verschil tussen een energiebaan en een zenuwbaan in het menselijke lichaam

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Een energie baan is een hypothetische baan gebruikt in de acupunctuur etc.. Het verondersteld dat er banen van energie door je lichaam lopen en als deze banen verstoord worden dan krijg je problemen zoals hoofdpijn etc...
Zenuwbanen zijn banen van zenuwen die door het lichaam lopen. Zenuwen zorgen er voor dat elektrische signalen van je hersens naar je spieren gaan en andersom. Ze zorgen er dus voor dat je je kan bewegen en pijn kan voelen.
Kort gezegd is het onderscheid dus dan energiebanen niet bestaan en zenuwbanen wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Energiebanen:

Naast je bloedbanen, lympfbanen en zenuwbanen, lopen er ook energiebanen door je lichaam. Deze voorziet alle organen van energie. De knoop punten of splitsingen in deze baan worden chakra ofwel wielen genoemd. Net als dat er vele lymfeklieren door je hele lichaam zitten zijn er ook veel chakra's, allemaal onderling verbonden door 7 chakra's.

Sommige mensen kunnen de energie van de hoofdchakra's zien of voelen, ook al ben je je vaak niet bewust van de plaats van deze chackra's, het valt wel op dat ze soms letterlijk een pijnlijke plek kunnen geven als ze te hard hebben moeten werken, of om een andere reden geblokkeerd zijn.

Chakra's zijn verbonden met het centrale zenuwstelsel en zorgen voor de juiste hoeveelheid energie die organen en ander weefsel nodig hebben om goed te functioneren. Wanneer er ergens door omstandigheden meer energie nodig is, zal dit "geleend" worden van de chakra die daar het dichtst erbij zit en nog wel voldoende functioneert. Hierna is het lichaam weer in balans, tenzij de oorzaak langdurig blijft voortduren.

Er ontstaat dan op de ene plaats een overschot aan energie en op de andere plek juist een tekort. Deze onbalans zul je ook merken in je doen en laten. Want, behalve lichamelijke klachten uit zich dit ook in geestelijke klachten. Uiteindelijk zal een chakra die steeds een tekort aan energie overhoud ook weer ergens anders energie vandaan halen tot ook deze chakra weer verder moet gaan zoeken en uiteindelijk klachten ontstaan als burn-out en/of verschijnselen geven van:verminderde weerstand, vaak verkouden, grieperig etc.

In de oosterse vechtkunst wordt er vaak gebruik van gemaakt. (er zijn ook een paar trucjes mee. Iemand tegen de muur laten staan, die zich zo veel mogelijk moet ontspannen en recht staan, iemand anders beweegt zijn handen op 10 cm voor hem, ook ontspannen, wat uitgestrekt maar niet geforceerd plat, rustig elkaar overlappend van boven naar onder, en terug omhoog, een soort van golfbeweging. Het is geen visuele manipulatie, je kunt ook gewoon je ogen dichthebben. Na een zekere tijd (paar min) houdt de tweede persoon daarmee op, komt te staan voor de eerste persoon, strekt gelijk beide armen voor zich uit ter hoogte van andermans armen, en trekt zijn armen naar zich toe. Gevolg is, als het goed gegaan is en beide ontspannen genoeg waren, dat de armen van de eerste persoon 'vanzelf' omhoog worden meegetrokken.)

Ze bestaan dus wel degelijk!

Zenuwbanen: Zie de prima uitleg hierboven.