Waarom raken veel mensen door de klok een uur vooruit te schuiven m.a.w. zomertijd instellen van slag?

Haal je dat uur in door een keer flink uit te slapen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is gewoon dat je lichaam gewend is bepaalde dingen te doen op bepaalde tijden van de dag. Daarbij moet je de tijdstelling even buiten beschouwing laten, maar meer kijken naar het moment van de dag (bv 5 uur na zonsopgang of 3 uur na zonsondergang)
Als je normaal gesproken 4 uur na zonsondergang naar bed ging ga je nu 3 uur na zonsondergang naar bed. En daar heeft je lichaam een poosje een beetje last van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat ze van slag raken door hun geweten.

en anders door hun biologische klok die verward is door de verandering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We hebben dat uurtje al wel weer verwerkt denk ik, gezien de late vragen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Psychologie: de wetenschap dat er een uur verschil IS, maakt dat het bij de meeste mensen (rond de 90%) ook verschil maakt...

Net zoals nog steeds ruim 40% omrekent naar de euro, alleen maar omdat ze weten dat de gulden er vroeger was vinden ze alles zo duur (terwijl ze gemakkelijkerwijs de 4% inflatie en zich aldoor wijzigende economie maar even niet meerekenen).

My 2 cents, ben geen psycholoog
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe beter je biologische klok, hoe moeilijker de aanpassing. En verder lijkt me het nogal verschil uitmaken of je voor of tegen zomertijd bent. Als je een B-mens bent met van nature een later tijdstip om op te staan zal je zeker niet blij zijn als je nog vroeger op moet om een reden die niet te staven is. Als je een A-mens bent vind je het misschien wel daarom een gegronde reden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
P.S. ik denk niet dat een keer uitslapen veel verschil maakt.