Is de opname van "chemische" vitamines hetzelfde als "natuurlijke" en maakt Organic of niet ook verschil?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Vitamines nemen is NIET nodig. Gewoon gevarieerd eten is meer dan voldoende. Alle andere praat komt van commerciëlen of van mensen die overdreven bezorgd zijn over alles wat schadelijk zou kunnen zijn.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Bijvoorbeeld als je vergiftigd wordt, zoals bij een chemokuur, of doordat je rookt.

Ander voorbeeld is een ziekte aan darmen, nieren e.d. Bestraling kan de darmen beschadigen, dus ook dan kan het zijn dat je wel vitamines moet slikken.

Ook bij langdurige diarree kunnen TIJDELIJK extra vitamines nuttig zijn. Niet om beter te worden, puur omdat de diarree ervoor zorgt dat de darmen minder vitamines opnemen dan normaal.

Als je dan vitamines neemt, maakt het voor je lichaam geen fluit uit waar ze vandaan komen. Het "chemische" L-ascorbinezuur dat je zo bij de apotheek kunt kopen, is exact hetzelfde als de vitamine C uit een sinaasappel.

Iedereen die iets anders beweert, hoeft dat alleen maar even te laten zien (en dan mag je zelf weten op welke manier je dat laat zien), en je maakt kans op een Nobelprijs.

Het enig mogelijke verschil is dat industriële vitamines over het algemeen zuiverder zijn dan natuurlijke. Dat is van groot belang voor mensen met allergieën: die kunnen beter geen natuurlijke vitamines nemen. Verder zijn de kwaliteitseisen die aan industriële vitamines worden gesteld vele malen strenger dan de eisen die voor natuurlijke vitamines gelden.

Pas alsjeblieft op met het slikken van vitamines. Het is niet natuurlijk om zoveel vitamines binnen te krijgen. Van sommige vitamines (C) wordt het teveel gewoon uitgeplast. Het spul komt dan via de riolering in de natuur terecht, en daar hoort het niet. Van andere vitamines (B, D, E) krijg je beschadigingen aan organen als je teveel inneemt. Meestal gaan de nieren kapot.

Samenvattend:
1) Slik GEEN vitamines, tenzij je zwaar ziek of vergiftigd bent, of er sprake is van bijvoorbeeld een darmafwijking.
2) Er is geen enkel verschil tussen natuurlijke en industriële vitamines.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de kunstmatige vitamines moleculair identiek zijn aan de natuurlijke/organic vitamines, is de opname ook identiek.
Anders niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou je chemische vitaminen slikken. Als je verantwoord eet, heb je helemaal geen extra vitamine nodig. Het geloof in die vitaminepreparaten zit over het algemeen tussen je oren. Een teveel aan vitamine kan zelfs schadelijk voor de gezondheid zijn. Als je om de een of andere reden denkt dat je een gebrek aan vitamine hebt , raadpleeg dan een arts. Die kan je waardevolle adviezen geven en indien nodig het e.e.a. controleren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
OK maar dat dan op medisch advies.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Da's een goede reden om wel vitamines te slikken. En dan maakt het echt helemaal niets uit of je natuurlijke of door mensen gemaakte vitamines slikt. Vitamine is vitamine.
Over het algemeen zijn natuurlijke vitamines beter, die herkent het lichaam. De meeste stoffen kunnen niet identiek nagemaakt worden, de natuur blijft de meester.
Moet je vitamines slikken?
Bijna altijd: ja! Het idee dat je met voldoende gezonde voeding in je behoefte kan voorzien is achterhaald. Tenzij je uitsluitend biologisch gekweekte groente en fruit eet met daarbij heel weinig (biologisch) vlees en zuivel. Ons moderne voedingspatroon (om nog niet te spreken van ons leefpatroon) is op vele punten belastend voor het lichaam. Neem b.v. roken, dat rooft vitamines. Ook overmatig gebruik van suiker, koffie en alcohol doen dat.
Voordat je nu een kapitaal uitgeeft aan potjes, kan je beter investeren in een consult bij een betrouwbare arts of therapeut die werkt volgens de natuurgeneeskunde of orthomoleculair.
Overigens is gezond eten niet alleen voor de vitamines: sinds kort weten we dat er andere stoffen in de voeding (moeten) zitten die nog veel belangrijker zijn en daar blijkt het verschil tussen wel- en niet biologisch: die supergezonde stoffen zijn de stoffen die een plant aanmaakt als bescherming tegen schimmels en vijanden. Bespoten planten maken die stoffen niet of veel minder, omdat ze niet meer nodig zijn!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het antwoord van harriet:
die supergezonde stoffen zijn de stoffen die een plant aanmaakt als bescherming tegen schimmels en vijanden. Bespoten planten maken die stoffen niet of veel minder, omdat ze niet meer nodig zijn!

aanvulling: de planten maken ze haast niet meer omdat ze te beschermd geteeld worden en de smaken verandert zijn; spruiten waren eerst veel bitterder en nu aangepast zoeter.
In echt biologische groenten zit deze stof nog wel.
Deze stoffen heten "resveratrol" en kunt je ook in een potje kopen.
Verder ben ik het mee eens dat je natuurlijke vitaminen moet eten maar dat gaat niet altijd als je misselijk bent van de chemokuren en bestralingen net als mijn vrouw.