Waarom moet je de kruk aan de rechterzijde gebruiken als je linkerbeen in het gips zit ?

Logischer is het om de kruk links te gebruiken om het gebrek aan die kant op te vangen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
17K

Het beste antwoord

Het m.i. enige juiste antwoord is, mede uitgaand wat Kuzzie eerder ook aangaf dat je met de kruk aan je rechterzijde steun hebt en óók kracht kunt zetten.
Maar het belangrijkste zit em in het feit dat je beenlengten in de meeste gevallen niet aan elkaar gelijk zijn. Een been met een loopgips is doorgaans langer dan het andere (gezonde) been. Als je beide benen recht naast elkaar zet begrijp je ook waarom je je kruk aan de rechterzijde moet gebruiken. De consequentie hiervan is dat als je goed(!) wilt lopen je dit ook niet "gewoon" kunt doen, maar je gipsbeen -naar buiten zwaaiend- vooruit moet plaatsen. Daarmee voorkom je een onevenredige belasting in je bekken, omdat je daarmee geen scheefstand creëert. Het vraagt wel geduld en oefening, maar het is echt de enige weg om geen negatieve gevolgen er aan over te houden; zoals o.a. rugklachten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat je geen gewicht kunt zetten op dit been. Ik denk dus dat je rechter als linker gaat fungeren en de stok als rechter (voor het zwaartepunt dan he).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niks moet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een paar maanden terug mijn rechterbeen in het gips gehad. Ik vroeg toen aan mijn fysio wat ik nou moest doen, qua een kruk vasthouden. Hij zei dat ik zelf moest bepalen hoe ik het fijnste liep. Dus het is je eigen voorkeur. Ik vond rechts fijner en dat was prima.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf ook een loopstok voor binnenshuis. Mij is geleerd. Je armen bewegen tegenovergesteld aan je benen. Het is dus natuurlijker om een kruk/stok rechts te dragen als links getroffen is door letsel. Je kan natuurlijker het gewicht van je lichaam verdelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou vorig jaar teruggekomen van wintersport met een gebroken rechtervoet (maar dat wintersport is toeval want het gebeurde gewoon op de trap naar de hotelkamer op mijn eigen sloffen) en heb echt de hele tijd mijn kruk aan de rechterzijde gebruikt.

Het zal met een gebroken been wellicht anders zijn maar ik denk dat persoonlijke voorkeuren hier best een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het was even zoeken maar: Als je het been gedeeltelijk mag belasten kan 1 kruk volstaan. Het gezonde been kan volledig belast worden bij het lopen. Het "gekwetste" been wordt tijdens het lopen ondersteund door een kruk te gebruiken in de andere hand. Tegelijkertijd met het "staan" op het geblesseerde been plaatst je ook de kruk naast je. Zodoende verdeelt je het lichaamsgewicht over het gekwetste been en de kruk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is omdat je dan het gewicht naar de andere kant van je lichaam laat steunen waardoor je linkerbeen dus zijn rust krijgt die hij nodig heeft.