Waarom zeggen we naar mate we ouder worden "Goh wat gaat de tijd toch snel"?

Waarom voelt het alsof de tijd sneller gaat als we ouder worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Dat is een zeer interessant probleem waar al veel onderzoek over gebeurd is. Als je veel te doen hebt, heb je inderdaad de indruk dat de tijd te snel vooruit gaat, maar langs de andere kant als je terugdenkt aan alles wat je gedaan hebt en aan de momenten voor je die drukke taken uitvoerde, dan lijkt dat precies lang geleden. Het toont aan dat tijd voor de mens een relatief begrip is. Ons brein meet de tijd in functie van de hoeveelheid verwerkte informatie. Hoe meer informatie we in een uur verwerken, hoe langer dat uur voor ons geduurd heeft. Hetzelfde ondervind je als je wandelt van een plaats naar een andere plaats. De afstand (en de tijd) lijken precies langer als er veel te beleven of te zien valt onderweg. Dit lijkt in tegenspraak met het gevoel dat je achteraf hebt, namelijk dat de tijd voorbij is gevlogen.

Een bijkomende factor is de leeftijd. Hoe ouder we worden, hoe trager onze informatieverwerking gaat. Daar kunnen we niet onderuit. Ook daardoor lijkt de tijd sneller vooruit te gaan tegenover wanneer we jonger waren.

Ik vrees dat daar op zich weinig aan te doen is. De enige manier om de tijd naar je gevoel langzaam te laten voortschrijden is zo weinig mogelijk informatie verwerken, dus niets doen. Maar ik denk dat dit geen goed alternatief is.

Tenslotte zou ik je een voorbeeld willen geven, waardoor je anders over het waarnemen van tijd kunt denken. Stel dat je voor een korte vakantie iets heel avontuurlijks gaat doen. Ik zeg maar wat, een meerdaagse bergtocht of zoiets. Als je dan terug thuis komt en je denkt terug aan wat er gebeurd is vlak voor je tocht, dan lijkt dit veel langer geleden dan als je die dagen gewoon thuis had gezeten. Met andere woorden, alhoewel je het gevoel hebt gehad dat de tijd snel voorbij is gegaan, heb je achteraf het gevoel dat je de tijd gedurende die peiode verlengd hebt.

Met vriendelijke groeten,

Eric Soetens

Deze vraag werd beantwoord door:
prof Eric Soetens
Hoogleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat we af tellen naar de dood.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat we dat in het begin nog niet kunnen zeggen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naarmate we ouder worden, zo meer we aan onze hoofd hebben... en hoe drukker we zijn, hoe harder de tijd vliegt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een kind is een jaar zo'n groot deel van zijn leven, geen wonder dat het lang duurt. maat die zelf verandert en dus eigenlijk geen maat is. Je ouders zijn altijd oud geweest - tot je zelf kinderen krijgt en uitrekent hoe oud je ouders waren toen jij net zo oud was als je kinderen nu zijn. Eenmaal op de leeftijd waarop men vertrouwd is geraakt met de versnelling van de tijd kan tien jaar kort lijken, terwijl diezelfde periode voor een twintigjarige nog een eeuwigheid lijkt te duren.
Verder is het voor nog oudere mensen misschien onbewust of bewust vechten tegen de tijd...het einde komt dichterbij waardoor misschien onbewust een soort tijdsdruk ontstaat..zie het als een deadline die je krijgt voor school of op het werk..de dagen/uren voordat de deadline verstrijkt lijken voorbij te vliegen.
Verder denk ik ook dat hoe ouder je wordt je belevingswereld meegroeit..je concentreert je op veel meer zaken dan als toen je kind was waardoor je dus intensiever met meerdere dingen tegelijk bezig bent..hierdoor verstrijkt de tijd zonder dat je je daar van bewust bent geweest omdat deze tijd door allerlei zaken in beslag genomen is. Het blijft subjectief zo klinkt en voelt de tien jaar van je 30e tot je 40e veel korter dan als van je 10e naar je 20e..het duurde een eeuwigheid voordat ik 16 werd en als ik 18 ben mag ik eindelijk autorijden..nu denk ik fuck ben al 28 nog even ben dertig...dat is net zo oud als mijn ouders toen ze mij kregen..de tijd zoals ik al zei verstrijkt continue even snel alleen meet je zelf met andere maatstaven naarmate je ouder wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat we er minder van hebben, is echter wel relatief.
vergelijkbaar met: "waarom lijkt een seconde een uur te duren als je een hete pan in handen hebt en lijkt een uur een seconde te duren als je een hete vrouw in je handen hebt?"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn gevoel zegt dat dit te maken heeft met de groei die we doormaken in het leven. Het is heel natuurlijk dat je in je kinder- en tienerjaren nog erg op zoek bent naar je ware ik, je kwaliteiten en verbeterpunten. Maar ook ben je op zoek naar wat je fijn vindt en waar je liever ver van blijft. Dan komt het erop neer dat je naarmate je ouder wordt je in een plezieriger omgeving leeft. En voor wie het naar zijn zin heeft, lijkt de tijd voorbij te vliegen. Ook lijkt een jaar waarin veel ongelukkige gebeurtenissen plaatsvinden, of waarin vele veranderingen plaatsvinden, langer te gaan dan een jaar waarin je goed op je plek zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hallo Quyzus,

Als antwoord op deze vraag van jou,_ weet niet welke leeftijd je zelf hebt_ zeggen de meeste _zoals je zelf al aangeeft_mensen " Naar mate ze ouder worden" dat de tijd toch zo snel gaat indien je zo ongeveer rond je vijftigste jaar en ouder het besef krijgt dat de helft of meer van _ het zo wie zo korte leven hier op aarde_ er ook voor jou er een dag zal komen _ echter weten we gelukkig niet wanneer_ dat ook jouw leven hier op aarde voorbij zal zijn.

Naarmate je dus steeds ouder wordt krijg je ook het idee dat de tijd veel te snel gaat want je wilt alle tijd die je nog rest o.a. doorbrengen met je familie, vrienden en kennissen die nog in leven zijn, en ik weet niet of het je ooit opgevallen is dat mensen naarmate ze ouder worden bija altijd de krant als eerste open slaan op de pagina waar alle rouw advertentie's in staan en daar elke dag weer lezen dat er weer iemand van haar of zijn eigen leeftijf is overleden.

Nog erger wordt het dan als het je eigen familie, kennissen en vrienden gaat die onverwachts opeens wegvallen of afscheid van moet nemen naar een lang ziekbed want dit is zo dichtbij dat je wel _bewust of onbewust_ gaat na denken over je eigen dood en de tijd _ die we gelukkig niet weten_ nog hebben voordat dit gebeurt.

En dan begint de tijd te dringen, want we willen nog zo veel ondernemen en alles goed geregeld hebben _ of juist helemaal niet, uit angst dat je dan eerrder zult gaan_ en hoe ouder hoe trager de meeste mensen worden met daarnaast dan nog de ouderdoms kwaaltjes die er bij komen, waardoor _ ook al wil je het nog zo graag_ je aan je zelf gaat ergeren dat er alweer een dag voorbij gegaan is waarin je niet allles hebt gedaan of kunnen doen en er alweer een dag voorbij is gevlogen.

En nu spreken we natuurlijk wel over mensen van bepalde leeftijden die steeds ouder worden echter nog wel op zich zelf wonen _ op welke wijze san ook_ en zich zowel geestelijk dan lichamelijk alles _nog_ zelf willen doen en ondernemen.

Eigenlijk zouden ze de levens klok gewoon stil willen laten staan om maar door te gaan met alls wat ze nog elke dag willen doen.

Helaas is dit onmogelijk _ en dat weten ze zelf ook als geen ander_ waardoor ze elke dag weer opnieuw druk, druk, druk zijn, en eigenlijk ook liever niet uit hun ritme gehaald worden uit hun dagelijkse ritme en sociale bezich heden, door mensen die op welk gebied dan ook alle voornemens voor die dag in hun ogen verstoren om spontaan aan te komen om een bakkie te doen.

Heb het nu niet over kinderen, kleinkinderen of vrienden, echter over mensen die dit b.v. spontaan willen doen vanuit het kerkgenootschap waar ze zich ooit al eens bij hebben laten inschrijven, of een nieuwe buurvrouw die zich voor wil komen stellen!

Dit vinden ze zonde van hun tijd en gaat er weer een kostbare dag verloren die niet meer ingehaald kan worden en die gedachte en haast wordt naarmate we allemaal ouder steeds meer gezien als "tijd" die er niet meer is daar de dagen zo wie zo veel te kort zijn en de dagen ingevuld moeten worden door nuttige dingen want ze hebben elke dag weer kostbare tijd te kort omdat " de dagen voorbij vliegen" want ze willen nog zo veel voordat ook voor hen het leven voorbij is.