Kan iemand mij vertellen wat de ziekte van still is ?

hoorde dat ik dat mischien heb

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

In de meeste gevallen komt de ziekte van Still voor als een reumatische aandoening bij kinderen. Met de ziekte van Still wordt in deze gevallen de systemische vorm van jeugdreuma bedoeld (zie: jeugdreuma). In actieve periodes van de ziekte heeft het kind hoge, piekende koorts, rode vlekjes op de huid en voelt het zich ziek (de term systemisch staat voor: algemene ziekteverschijnselen).
De ziekte van Still komt in zeldzame gevallen bij volwassenen voor. In deze gevallen spreekt men van Adult Still. Bij volwassenen ontstaat de ziekte meestal op jonge leeftijd, zo tussen het zestiende en vijfendertigste levensjaar. De ziekte van Still komt bij mannen net zo vaak voor als bij vrouwen en is niet erfelijk. Voor een vrouw met de ziekte van Still is er geen duidelijk verhoogd risico voor haar kind of haarzelf om zwanger te worden.

Bij volwassenen is de ziekte van Still een zeldzame ontstekingsziekte van onbekende oorsprong, die gekenmerkt wordt door hoge piekende koorts (39 graden en hoger), een typsiche vluchtige huiduitslag en gewrichtsontstekingen. De ziekte is op kinder- en op volwassenleeftijd vrijwel identiek. Het enige verschil is dat gewrichtsontstekingen bij kinderen groeistoornissen aan die gewrichten kunnen veroorzaken.

Wanneer naast koorts en vrij typische huiduitslag en gewrichtsontstekingen komen, wordt het voor een deskundige vrij gemakkelijk het ziektebeeld te herkennen.

De ziekte van Still wordt veelal behandeld met medicijnen, fysio- en ergotherapie. Bij medicijnen gaat het bij voorbeeld om: NSAID's, tweedelijns anti-reumatica, soms methotrexaat of prednison.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De ziekte van Still is een op jonge leeftijd voorkomende aandoening waarbij een chronische ontsteking van gewrichten centraal staat. Gewrichtsontstekingen, koorts, huiduitslag, lymfklier-, lever- en hartafwijkingen zijn voorkomende verschijnselen. Er kunnen groeistoornissen optreden. De prognose (het toekomstbeeld) is meestal gunstig bij adequate behandeling met medicijnen. De behandeling kan vergeleken worden met deze bij reumatoïde artritis (RA). Indien er ook gewrichtsontstekingen optreden worden NSAID’s voorgeschreven. Bij een aantal patiënten zijn prednisone, methotrexaat, azathioprine of andere medicijnen noodzakelijk. Tot op heden bestaan er nog geen specifieke geneesmiddelen tegen de ziekte van Still.

Goedgekeurd door: N. van Hasselt, arts

Wens dat je de ziekte niet hebt,
Sterkte.

Groeten.