Hoe lang slikken mensen gemiddeld anti-depressiva?

Als ze er eenmaal aan beginnen uiteraard!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Te lang: het nadeel van anti-depressiva is dat het de oorzaak van de depressiviteit niet wegneemt. Zodra inname wordt gestopt, keren angsten vaak direct weer terug. Precies, met als gevolg dat de arts (de meeste niet echt bijster geinteresseerd in zeurende patienten) gewoon weer een herhalingsreceptje uitschrijft.

Heb ooit iemand bij me gehad die al 20 jaar stevig slikte, en zodanig verslaafd aan dat spul was dat ze op zaterdagavond van een uitkering in de taxi stapte om naar de apotheek te gaan...

Advies: anti-depressiva ok, maar werk in de tussentijd aan een oplossing van het probleem!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoelang antidepressiva gebruiken?
Hoelang iemand antidepressiva moet slikken hangt af van een aantal factoren, bijvoorbeeld van het aantal depressies in het verleden, de duur en ernst ervan, de erfelijke aanleg en het blijven voortbestaan van belastende psychologische en omgevingsfactoren.
Om te voorkomen dat de depressie terugkeert wordt geadviseerd het antidepressivum tot negen maanden te gebruiken ook als de klachten al verdwenen zijn. Dit omdat een antidepressivum geen geneesmiddel is, maar een middel dat de verschijnselen die bij een depressie horen onderdrukt. Er zijn ook mensen die jarenlang antidepressiva moeten slikken, om een volgende depressie te voorkomen. Antidepressiva hebben dan een preventieve werking.
Antidepressiva leiden voor zover bekend zelfs bij langdurig gebruik niet tot blijvende schadelijke gevolgen. Ook zijn deze medicijnen niet verslavend.

hangt er dus ook vanaf of iemand er verslaafd aan raakt, als dat zo is kan het 10, maar ook 20 jaar duren, dus het échte gemiddelde zal niet echt kloppen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Te lang inderdaad ik ken mensen die er nooit meer van afgekomen zijn.