Deze ontstaat na een mutatie op een huidig bestaand/ bekend virus of ziekte. Wanneer de uitbraak hiervan iedereen op heel de wereld kan raken spreken we van een pandemie, zoals bijvoorbeeld AIDS. Het ontstaan hiervan zit em dus eigenlijk in de evolutie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie kan een pandemie ontstaan wanneer aan de volgende drie eisen is voldaan:

Het opkomen van een ziekte die nieuw is aan de populatie;
De ziekte infecteert mensen en veroorzaakt zware klachten;
De ziekte verspreidt gemakkelijk onder mensen.
Een ziekte die erg wijd verspreid is of veel mensen doodt is niet meteen een pandemie; de ziekte moet ook infecterend zijn.
Dus door een virus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie kan een pandemie ontstaan wanneer aan de volgende drie eisen is voldaan:

Het opkomen van een ziekte die nieuw is aan de populatie;
De ziekte infecteert mensen en veroorzaakt zware klachten;
De ziekte verspreidt gemakkelijk onder mensen.
Een ziekte die erg wijd verspreid is of veel mensen doodt is niet meteen een pandemie; de ziekte moet ook infecterend zijn. Zo is kanker bijvoorbeeld wel een ziekte die veel doden veroorzaakt heeft maar wordt het niet als een pandemie gezien omdat het niet overgedragen kan worden.

Zoals iemand hierboven beweerde dat het een mutatie is op een bestaande ziekte, dit is in veel gevallen wel zo, maar het is niet de definitie van een pandemi. Het kan ook uit de ruimte gevallen zijn.

AIDS is inderdaad een pandemi. Wereldwijd 25 milioen doden en 40 milioen geinfecteerden.