als je in je handen klapt, dan is de ruimte die toch nog tussen je handen zit veel groter dan hoe groot bacterien zijn. die worden dus niet samengeperst of dood gedrukt. je zal op miniscule schaal een bacterie wel kapot kunnen drukken, of een chemisch goedje kunnen aanbrengen, die door hun membraan naar binnen diffundeert en ze zo kapot laat knappen (de waterloze hand desinfectie gels)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, is een keer getest bij mythbusters. Bacteriën zijn ook veelte klein hiervoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ze krijgen wel een hersenschudding ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, maar er zijn zoveel bacterien dat er je het niet merkt. Overigens zijn er ook zat goede bacteriën.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel je eens voor dat je je hand 1000x vergroot. Dan zie je waarschijnlijk een heel grillig oppervlak: overal bergen en dalen. Ga nu eens in zo'n dal staan. Als er een andere grote hand nu tegen de hand klapt waar jij 'in' staat, dan is de kans vrij klein dat jij in dat dal geplet wordt. Zo gaat dat dus ook bij bacteriën. Die zijn klein genoeg om in alle groeven en dalen van je hand te kruipen en een klap van de hand dus te overleven.
Je zult er vast een paar doden die op een verkeerde (of goede, net vanuit welk perspectief je het bekijkt) plek zitten, maar dit staat niet in verhouding tot de hoeveelheid bacteriën die er op je hand zitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeker niet. Alleen het handen wassen met zeep en dat verschillende keren is de enige doeltreffende manier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de kwantummechanica theorie raken voorwerpen elkaar niet, maar worden ze door een energie veld afgestoten. Met andere woorden; als je voorwerpen tot op molecuul niveau gaat bekijken, zal je zien dat er altijd een ruimte tussen de cellen blijft.