Waarom kan je wel +brillen kopen bij de drogist en geen -brillen?

Voor verziend (+) kan je terecht in een winkel en voor bijziend(-) moet je naar een opticien.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
14.3K

Het beste antwoord

Om antwoord op deze vraag te geven moet je eerst wat weten over de optica. Hoe scherp iemand ziet hangt af van de lens van het oog. Deze kan worden bijgesteld door spieren, deze spieren zorgen ervoor dat iemand op een bepaalde verte in kan stellen. Als iemand niet scherp ziet is er iets mis met het afstel mechanisme van het oog. Of de spier is te sterk waardoor de lens niet goed kan worden afgesteld op grote afstanden. Dit zorgt over het algemeen problemen bij het ver zien. Het kan ook zijn dat de spieren te zwak zijn waardoor je moeite hebt met dichtbij bekijken. Mensen met te zwakke spieren hebben een leesbril oftewel een +bril nodig. Bij het ouder worden raken de spieren die de lens beheersen zwakker dit is vrij normaal en heeft iedereen last van als ze ouder worden. Een + afwijking is dus veel normaler terwijl een - afwijking te maken heeft met een genetische afwijking daarom moet je voor bijziendheid moet je dus naar de opticien omdat het minder vaak voorkomt. Brillen die bij de drogist zijn te vinden zijn over het algemeen niet heel sterk het zijn leesbrillen voor hele kleine afwijkingen als je een grotere afwijking hebt moet je ook voor + brillen naar de opticien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt standaard leesbrillen en zelfs contactlenzen bij de drogist of de slager kopen.De verkoop is namenlijk vrij.Ook mag iedereen zich in nederland opticien noemen,en dit vak vrij uitoefenen.De drogist zou in principe een hoekje in de zaak kunnen reserveren, daar apparatuur neerzetten,en oogmetingen verrichten,zodat je ook een - bril daar zou kunnen kopen.De Hema heeft dit wel gedaan. Aangezien er al vele opticiensbedrijven zijn,zal dit voor de drogist ofwie ook niet zo interessant zijn,daarom gaan we naar de opticien voor de - brillen.Het zou evenwel niet slecht zijn om voor de + bril ook naar de opticien te gaan,want de ogen zijn altijd wel van verschillende afwijking.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een - bril moeten je ogen dacht ik echt gemeten worden. En een standaard plus bril is zo te koop. Mits je twee ogen evenveel plus hebben.

En misschien is een plus glas goedkoper te maken dan een min glas en valt er voor een drogist bijna niets op te verdienen omdat iedereen een min bril koopt bij een opticien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
''Wie een leesbril nodig heeft, doet er goed aan de sterkte op te laten meten.'' Daarnaast las ik ook nog ergens dat zo'n bril alleen maar te doen is als je een uurtje wilt lezen. Niet voor een hele dag.