Wat zijn goede homeopatische middelen om je zenuwen te onderdrukken? Bijvoorbeeld voor een presentatie.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Er zijn geen goede homeopatische middelen. In essentie verkopen de meeste homeopaten je gewoon water. De hypothese van de homeopathie, dat verdunning helpt tot het versterken van de geneeskracht van een middel, druist in tegen elke vorm van gezond verstand. Bovendien is er nog nooit aangetoond in een wetenschappelijk experiment dat dergelijke middelen werken. Men komt niet verder dan het placebo-effect.

Een vergelijking: Als je een theezakje in de zee hangt, beweren homeopaten dat de hele zee naar thee gaat smaken (verdunning versterkt het effect).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Valdispert is het meest gebruikte middel op natuurlijke basis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
DIT IS ECHT EEN SUPERRGOEDE VRAAG!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
L-tryptophan, is verkrijgbaar bij elke apotheker! Werkt prima en is absoluut onschadelijk + het is een natuurproduct
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk eens voor meer informatie hierover op Gezondheidscommunity.nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Valdispert werkt in mijn ervaring goed, het helpt de zenuwen te kalmeren zonder je te versuffen.

Strikt genomen is dit trouwens géén homeopathie (de meeste 'homeopathische' middelen bij de drogist zijn dat niet). Een homeopathisch middel is een middel waarin de werkzame stof zo sterk verdund is dat die werkzame stof niet meer gedetecteerd kan worden in het eindproduct. Wat mij betreft totale kwakzalverij.

Veel 'homeopathische' middelen bij de drogist zijn echter eigenlijk phytotherapeutisch, ofwel middelen op basis van kruiden. En die kúnnen (niet bij elk middel het geval!) prima werken, sterker nog, veel reguliere geneesmiddelen zijn afgeleid van kruidenmiddelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het feit dat het geen reguliere geneesmiddelen zijn, toont aan dat ze of nooit wetenschappelijk getest zijn of dat ze niet werken. In beide gevallen zou ik me er niet aan wagen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt iets genuanceerder dan dat. Sommige (waarschijnlijk zelfs veel) van die middelen zijn gewoon troep. Maar er zijn bijvoorbeeld ook zogenaamd 'alternatieve' middelen die dezelfde werkzame stof bevatten als bepaalde reguliere middelen, maar dan verkregen uit een andere bron. Bijvoorbeeld een natuurlijke pijnstiller uit wilgenbast, met dezelfde werkzame stof als in het reguliere sinasprilletje. Wel blijft het belangrijk je goed te informeren en op te letten of bijvoorbeeld de hoeveelheid werkzame stof per pil gestandaardiseerd is. Of zo'n natuurlijk middel béter is, is natuurlijk wel de vraag; in veel gevallen worden ze vooral geproduceerd en voorzien van een 'alternatief' etiketje omdat fabrikanten weten dat een hoop mensen bereid zijn veel te betalen voor iets dat 'natuurlijk' is, vanuit de foute assumptie dat 'natuurlijk' hetzelfde is als 'goed voor je'.
Rescue Remedy van Bach Remedies - altijd te vinden in reform winkels, apotheek