Alle studies zijn het unaniem eens dat mensen tussen 6 en 8 uur slaap nodig hebben. Er zijn 3 % uitzonderingen die aan vijf uur genoeg hebben en ook die meer dan 9 uur nodig hebben . In beide gevallen is het aangewezen toch eens een slaaptest te verrichten in een hospitaal. Bij teveel slapen is dikwijls een lichte depressie het gevolg. Bij te weinig een ongekende gedrevenheid die later wel uitdraait in een burnout. Bovendien heb je mensen die erin slagen korte dutjes te doen van een tiental minuten.Komt vooral voor bij frequent travellers .(geen grapje en niet omwille van de alcohol, gewoon een intern beschermingsmechanisme dat je kan aanleren) De grote baas van Toyota had naast zijn bureau een supersobere kamer met een eenvoudig soort gesofistikeerd veldbed om even te rusten tussen belangrijke beslissingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Volgens mij een gemiddeld mens iets van 8 uur. maar dit kan wel per mens verschillen. ik heb wel een keer gehoord dat de benodigde slaap afneemt naarmate je ouder wordt, maar ik weet niet of dit een fabeltje is of niet,
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een kind ongeveer 8 en een volwassene iets meer dan 6
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tussen de 5 en 7 uur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zeker 12 uur slaap nodig na 14 uur feesten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan met zeven uur per nacht goed door het leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ligt aan de hoeveelheid pillen die je slikt..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een uurtje of zeven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt aan de lengte van je slaapcyclus. Je lichaam heeft een bepaald aantal cyclussen nodig om uitgerust te zijn. Als je echter midden in een cyclus wakker wordt, ben je hartstikke moe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Persoonlijk maar zo'n vijf tot zes uur. Gemiddeld slaapt een mens wat meer per nacht.

De behoefte aan slaap zal van een aantal factoren afhangen. Ik heb in ied er geval ervaren dat ik veel minder slaap nodig heb sinds ik serieus mediteer (twee maal per dag minstens twintig minuten per keer). Alsof ik in mijn meditatie dingen doe die ik anders in mijn slaap deed. En effectiever, want het heeft me heel wat uurtjes opgelevert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om je lichaam naar een doorsnee dag tot rust te laten komen heb je minimaal 5 uur slaap nodig.

Hier komen alleen een aantal factoren bij kijken die meer betrekking hebben op je psychische gesteldheid. Wanneer je veel ligt/loopt te piekeren dan heeft dit direct invloed op de verwerking van de dag voordat je ging slapen. En wanneer je veel verschillende dingen op één dag mee heb gemaakt dan zul je ook meer slaap nodig hebben om de dag te kunnen verwerken. Wanneer deze verwerking in je hersenen te veel word dan zul je 's nachts wakker worden, zoals je wel zult kennen bij een enge/complexe droom.

Doorgaans ligt het gemiddelde aantal uren slaap tussen de 6 en 9 uur per nacht. Afhankelijk van het feit of dat je snel met je remslaap bent begonnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb persoonlijk 8 uur slaap nodig om me goed te voelen... helaas is het in de praktijk vaak 6 of 7.