De gewrichten in de tenen bieden extra momenten op in de voet waardoor effectiever afgezet kan worden. Daarnaast is het makkelijker evenwicht bewaren en kan je dondershandig spullen van de grond oprapen als je op blote voeten loopt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Onze tenen geven balans en waren oorspronkelijk vingers. Die zijn wegge-evolueerd. Je kunt er een paar meer of minder hebben en zonder probleem lopen. Maar zonder tenen kun je niet. Dan val je snel om.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk, ik zei ook: dan val je snel om (als je ineens je tenen verliest). Maar de mens is adaptief, je kunt je natuurlijk altijd aanpassen. Zoals je zelf al zegt, je bent dan wel minder mobiel.
De tenen spelen bij de mens een belangrijke rol bij het lopen. Vlak voordat een mens zijn voet optilt bij het lopen, steunt hij op zijn tenen. Tenen corrigeren tevens het evenwicht bij het lopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor het reguleren van je evenwicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is dit zodat we ons evenwicht kunnen houden en niet steeds vallen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heeft te maken met een evenwichts kwestie!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van alle tenen weet ik het niet, maar ik weet wel dat je zonder grote tenen moeite zal hebben met het bewaren van je evenwicht. Misschien dat de rest van de tenen rudimentair zijn en stammen uit de tijd dat onze bet-et-bet-overgrootouders nog in bosrijk gebied en vooral ook ín bomen leefden. Toen hadden ze vast dezelfde functie als vingers nu: grijpen en vasthouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om te in balans te blijven, anders val je om.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je tenen hebben lang niet meer zoveel functie als vroeger. Bij apen kun je zien wat de functies vroeger (kunnen) zijn geweest. Voor de rest geldt dat ze wel bijdragen aan afzetten en balans, maar niet noodzakelijk zijn. Je hebt vast vroeger als kind ook wel eens op van die blikken gelopen, die je dan met een touwtje tegen je voetzool aandrukte. Ook toen kon je gewoon lopen en bukken, maar het is dan wel moeilijker.