Wat doet dat uurtje overslaan naar de zomertijd met je bioritme?

(zondagmorgen is het weer zover... alle Nederlanders staan eventjes op om de klok terug te draaien)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ligt een beetje aan je zelf. Als je iedere dag de zelfde tijd op staat( zelf de wekker zet )En je begint altijd de zelfde tijd op school of je werk , dan ontstaat er een telkens weer terug komende regelmaat die uiteindelijk zo overheersend wordt, dat we dan gaan spreken over een persoonlijke biologische klok. Hierdoor zijn veel mensen dan ook al wakker vlak voor de wekker afloopt. Door de zomertijd zijn veel mensen nog in diepe slaap als de wekker afloopt en het tijd is. Na ongeveer een week is alles wel weer normaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit zit tussen je oren. Een uurtje minder of meer slaap verstoort echt je bioritme niet. Bedenk maar dat je elke nacht ook niet hetzelfde aantal uren slaapt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou helemaal spacen als ik dan een feest had wat een uur korter duurde! nu space ik em omdat ik 1 uur minder kan slapen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van Nu.nl/wetenschap:

Hartinfarcten

Volgens de hoogleraar stapelen de wetenschappelijke bewijzen voor de 'immense invloed van de biologische klok' zich op. Zweeds onderzoek heeft aangetoond dat het aantal hartinfarcten in de eerste week na het verzetten van de klok duidelijk stijgt. Maar ook het immuunsysteem kan in de war raken, terwijl het bioritme eveneens van invloed lijkt te zijn op de werking van organen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het bioritme is het slaapritme dat je lichaam aanneemt. Er zijn wel eens experimenten gedaan met mensen in een laboratorium, die wekenlang het daglicht niet kregen te zien en alleen aan kunstmatig licht werden blootgesteld. Het bioritme bleek zich te verlangzamen. "24 uur op, 12 uur af".

Het verzetten van de klok is geen natuurlijk gegeven, en een abrupte (kleine) verandering. Naast chagrijnigheid en meer verkeersongelukken heeft het echter geen effect op het bioritme, dat immers ontstaat bij een lange periode waarin een zekere regelmaat werd gehanteerd.

Avondmensen schijnen er meer last van te hebben dan ochtendmensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit verschilt van persoon tot persoon. Er zijn veel mensen, die aan dit andere ritme moeten wennen. Bijv. bij kinderen, die toch vaak in een wat strakker schema zitten. m.b.t. slaaptijden, eettijden etc., merk je dat ze uit hun ritme zijn: Ze zijn moe, snel afgeleid, etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dacht dat de stelregel voor jetlag was:
1 uur tijdverschil is 1 dag acclimatiseren. De klok verzetten is 1 uur dus een dagje vrij nemen/relaxen lijkt me een goede remedie.