Te hoog Cholesterol ? Gevaarlijk ?

Erfelijk gezien is de kans erg groot dat ik een te hoog cholesterol heb. Ook aan mijn leefpatroon is dit goed mogelijk. Ik eet minimaal 1x in de week patat (af en toe 2x per week) rook 1 pakje marlboro per 2 dagen, en beweeg als IT-nerd weinig.

Is te hoog cholesterol echt wel zo gevaarlijk? Als ik namelijk ergens een hekel aan heb, is het (bloed)prikken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hier is de laatste tijd verschil van mening over.
Bij aangeboren, dus erfelijk schijnt het minder kwaad te kunnen dan ze dachten.
Ik heb het zelf ook en ook ik rook, door het roken worden de binnenkanten van je bloedvaten beschadigd zodat daar makkelijker de cholesterolplak aan blijft zitten en je aderen dicht slibben. Met mijn 50 ste had ik een hartaanval maar dankzij de anticholesterolpillen ben ik nu 8 jaar verder zonder klachten.
Ik weet het roken is stom, ik was ook 2 jaar gestopt maar door allerlei ellende weer gaan roken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het gevaar van cholesterol wordt in de media vaak onderschat. Het is wel gevaarlijk, maar niet altijd en voor iedereen. De risicogroep is, grofweg, mannen van boven de 50. Als je daar niet in zit moet je het wel heel bont maken voor je last krijgt van je cholesterol. Als je daar wel invalt moet je uitkijken, want dan veroorzaakt het wel echt vaak hart- en vaatziekten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou het toch maar een keer laten prikken.Te hoog cholestorol kan allerlei vervelende ziektes veroorzaken waar dan veel meer dan prikjes aan je lichaam gedaan zullen worden.Wat dacht je van dotteren,of een hartoperatie?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, hoog cholesterol is echt gevaarlijk. Je hebt goed en slecht cholesterol en het slechte cholesterol is gevaarlijk. Het maakt dat je bloedvaten dichtslibben.
Als ik objectief naar je leefgewoonten kijk en meeneem dat je erfelijk gezien kans op een te hoog cholesterolgehalte hebt hebt dan is het goed mogelijk dat blijkt dat je behoort tot de groep mens met hart- en vaatziekten. En meten (in dit geval: prikken) = weten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is natuurlijk gevaarlijk. Tehoog is altijd fout.