Hoe kan het dat tussen de ene en de andere taxatie 30.000 euro verschil zit?

GAAT NIET OM OZB !
Maar om een erfkwestie. Twee verschillende taxateurs taxeren kort na elkaar hetzelfde huis en bij de een is het huis 30.000 euro meer waard dan bij de ander. Beide taxaties liggen boven de 2 ton.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Vraag nog een derde. Waarde is pas waarde als het er voor verkocht is. En dat is tegenwoordig niet makkelijk. Makelaars hebben er een handje van te hoog te gaan zitten zodat ze het huis voor je mogen verkopen. Er is bijna niemand die realistisch wil zijn en dus gaan mensen met lui in die die gouden bergen beloven. En dan als een huis 6 maanden te koop staat moet er geen 30K vanaf maar 60. Omdat iedereen die zou willen al geweest is en je dus met een lagere markt geconfronteerd wordt.

Succes en laat je niet bedotten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vraag een uitgebreide toelichting van beide taxateurs. Een taxatiebureau heeft bepaalde maatstaven voor de berekening van de waarde. Misschien heeft de ene iets gezien wat de ander gemist heeft... Op een toelichting kun je zien wat wellicht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taxeren is letterlijk taxeren. En taxeren betekent: een redelijke schatting maken. Een goede gok doen.

Als beide taxaties boven de 2 ton zitten, is het verschil minder dan 15%. Dat is helemaal niet zo gek voor iets waarvan de waarde heel moeilijk te bepalen is, vooral in deze tijd van instabiele prijzen.

Als je meer informatie wilt, kun je het gedetailleerde taxatierapport vragen. Als het goed is, zit daar een toelichting bij.

Een goede taxateur kijkt niet alleen naar het object zelf, maar ook naar de omgeving, naar de plannen die de gemeente heeft met die omgeving in de nabije toekomst, en naar de prijzen van vergelijkbare huizen in de directe nabijheid. Wellicht heeft de ene taxateur meer van die gegevens meegenomen dan de andere.

Maar zoals gezegd, een verschil van minder dan 15% is helemaal niet zo gek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet uitsluitend op meetbare factoren gebaseerd maar ook op het gevoel en inschattingsvermogen van de taxateur. Bij een derde meting zou er weer iets anders uitkomen. Ik vind het ook vreemd dat de waarde zo kan fluctueren, maar ik heb zo iemand eens op TV bezig gezien en voor een bepaald deel voelde ik een soort 'natte vingerwerk/fingerspitzengevoel'. Ik hoop dat ik niemand beledig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan nog een aanvulling van mijn kant:
Er zijn heel recent een paar taxateurs in Rotterdam veroordeeld, omdat ze precies opschreven wat hun opdrachtgevers wilden. Dat komt dus ook voor, helaas...
AWM
14 jaar geleden
Je geeft het zelf al aan: taxateurs weten het dus ook niet altijd! Uiteindelijk is er maar één partij die de waarde kan bepalen: de markt! Een taxateur kan een prijs bepalen, maar de koper die het er voor geeft bepaalt de waarde van jouw woning!