Kan ik mijn huis kwijtraken na het verstrijken van de rentevaste periode?

Kan het zijn dat de bank mij weigert een nieuw aanbod te doen na het verstrijken van de rentevaste periode met als gevolg dat ik mijn huis moet verkopen? Hoe zit dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, een renteverlenging is geen toetsmoment. Als jij je rente gewoon netjes hebt betaalt en blijft betalen is er niets aan de hand! Je krijgt gewoon een verlengingsvoorstel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hebt betaald, sorry!
Ha, die Fem;

Dat hangt af van jouw betaalhistorie bij de hypotheekbank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de bank geen marktconform voorstel doet, kun je een nieuwe hypotheek afsluiten bij een andere bank, en de oude hypotheek daar (deels) mee aflossen. Laat je dus goed voorlichten, als was het je eerste hypotheek, en kijk zeker verder dan alleen je huidige bank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo gauw de rente vast periode verstrijkt kom je automatisch in een rente-tarief dat de bank/hypotheekverstrekker op dat moment verantwoord vind. Met het verplichten van de verkoop van het huis is niemand bij gebaat. Ook de bank/hypotheekverstrekker niet...

Wanneer de bank/hypotheekverstrekker de rente vast stelt moet je er wel rekening mee houden dat dit tientallen zo niet honderden euro's per maand meer kan worden, waardoor je indirect wel gedwongen kan worden om je huis te verkopen. En dan spreek ik uit eigen ervaring...

Voordeel is wel dat als de rente-vast periode is verstreken en de bank/hypotheekverstrekker een nieuw rentepercentage vast stelt dat je dan direct naar een andere rente-vast periode kunt onderhandelen. Dit zijn echter in de meeste gevallen de hogere rente percentages die je voor 10-15 jaar vast zet...