Wat moet je doen met je 1 en 2 Eurocent(en)muntjes?

Uitgeven kan misschien, maar niemand wil ze hebben. Automaten accepteren ze niet. Storten op je bank- of spaarrekening kost vaak extra, soms zelfs meer dan het bedrag dat je wil storten. Heb jij een oplossing?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden. Ik ben weer heel veel wijzer geworden!

Picture for question
Antoni
14 jaar geleden
63.3K

Het beste antwoord

Het is een wettig betaalmiddel in Europa en je kunt er gewoon mee betalen. Had er een jaar terug zoveel dat ik bij de Mediamarkt er een hom cinema set ermee betaald heb. En ze accepteerde het totaalbedrag van 179 euro in 1 en 2 cent muntjes gewoon...

Dus gewoon uitgeven in de supermarkt enzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Ik lever ze altijd in bij de Aldi, die werkt nog wel met de kleine munten.
Wel raar, eerst invoeren en dan weer bijna nergens ermee kunnen betalen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen bewaren ze voor de collectebus. Je kunt ze ook geven aan die mensen die op straat staan te bedelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad naar de Aldi. Of naar het buitenland natuurlijk. Of dan in ieder geval Duitsland, daarvan weet ik uit ervaring dat ze er nog mee betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oostenrijk ook. Overigens krijg je ze daar ook terug bij de super.
Ze worden in elke winkel geaccepteerd, is mijn ervaring (wel in veelvouden van 5 c).
Storten op je Rabobankrekening is helemaal gratis, al zijn het duizenden muntjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Winkeliers mogen afronden of 5 cent, maar ze moeten wel degelijk 1 en 2 eurocenten accepteren! En anders afstorten bij je bank (ik zou het wel tegelijk met een wat grotere storting doen anders is het zo'n lullig bedrag). Maar ontvang jij ze nog veel dan? Ik nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Ik heb er nog liggen van de tijd dat ze nog wel veel werden gebruikt.
Ik stop ze in een grote pot met munten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook wij leveren onze muntjes in bij de supermarkt. Zowel de Aldi als Albert Heijn accepteren de muntjes en ook bij verschillende tankstations zijn de eurocenten welkom.
De munten sparen wij ook apart in een potje die wij vaak gebruiken voor goede doelen. Hun weten er immers altijd raad mee. Overigens kunnen wij alle munten -gratis- inleveren bij zowel de Rabobank als bij ABN Amro.

Uit onderzoek is gebleken dat men, wij dus, problemen heeft met zowel het muntstuk van 1 als 2 eurocent. Dit is de reden waarom winkeliers sinds september 2004 bedragen aan de kassa mogen afronden op 5 eurocent. Uiteindelijk zullen beide muntstukken dus verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stop ze in een vaas, waar ik elke dag mijn munten in gooi trouwens als ik mijn broek leeg haal, ik heb geen portemonnee. 1xper jaar haal ik hem leeg, is zeer leuk zakcentje, koop ik iets leuks voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drop ze bij de McDo in het Ronald McDonalds fonds, heb je een kind blij gemaakt, ben jij van dat oude metaal verlost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt er bij jouw nooit een collectant aan de deur?

Heel goedkoop ben je én van de collectant én van die kleine muntjes af...

succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gooi altijd alle 1, 2, 5 en 10 centmuntjes in 1 groot koffieblik. Deze zit inmiddels half vol, zit dus al wel een leuk bedrag in.

Mijn bedoeling was om die als het blik vol is naar de bank te brengen, het op mijn "reis-rekening" te zetten en dan lekker op vakantie... maar nu hoor ik dus dat ik geld moet bijbetalen?? Is het een groot bedrag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Bij veel banken is geld storten, volgens andere antwoordgevers, gratis. Deze tekst staat echter op http://www.ing.nl/particulier/betalen/betaalpakketten/geld-opnemen-en-storten/geld-storten.aspx : "Munten afstorten aan de balie kan alleen via muntzakjes. Deze kunt u kosteloos bij uw ING-kantoor afhalen. Een storting kost € 0,30 per muntzakje."
Antoni
14 jaar geleden
Geld afstorten in een stortautomaat is dan weer gratis bij de ING-bank: "Met uw Betaalpas kunt u afstorten in een stortautomaat. Hierbij kunt u ongesorteerd biljetten (maximaal 200 biljetten per storting) en munten afstorten tot een bedrag van € 15.000. Dezelfde dag kunt u over uw gestorte geld beschikken.", meldt dezelfde website.
Ik geef ze aan de bank, bij mij is het wel gratis gelukkig. Verder kan je ze inderdaad uitgeven bij de aldi, naar mij toe sturen, bewaren voor een collecte, sparen voor je achterkleinkinderen (die hebben dan unieke, kostbare munten in bezit).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe is de koperprijs? Is die niet best wel goed?
NS had er nogal last van dat koperen leidingen bij het spoor gestolen werden. Dat gaf vertragingen.
Maar alleen als je er veel van hebt zal het rendement geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er geen raad mee weet doe ze dan in de collectezak van de kerk. Ook kun je ze afgeven voor een goed doel. Als je adressen wil kun je die opvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stop elke dag bij het leeghalen van mij zakken alle roodkoperen munten in een pot. Die rommel hoef ik niet in mijn portemonnai.

Als de pot vol is dan neem ik hem mee naar een ING bank en donder de hele pot in een soort van automaat die de waarde dan op mijn rekening zet. Soort tegenstelde van PIN-nen dus :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik doe ze in een pot
en als ze langs de deur komen voor een colecte dan stop ik het in z,n bus
zo heb je altijd wat geld voor ze in huis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de action zijn er blij mee.
Er zijn nog meer winkels die ze graag hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In België kan je overal betalen met 1 en 2 Eurocent(en)muntjes.