Heeft essent gelijk of is het bangmakerij

Na dat de provincie Noord Brabant tegen de overnamen door rwe heeft gestemd kwam gisteren essent met een doemscenario dat er honderden banen zullen verdwijnen als essent niet wordt overgenomen door rwe.
Verteld essent hier de waarheid of is het bangmakerij ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Essent heeft hoog ingezet op de overname. Hiervoor moet minimaal 80% van de aandeelhouders mee akkoord gaan. Brabant met ruim 30% van de aandelen en daarmee de grootste aandeelhouder gaat wellicht niet akkoord. Maar het definitieve besluit moet hier nog over vallen begin mei...

Het bestuur/raad van commissarissen die inzet op een overname door een andere partij heeft altijd een doemscenario voor handen. Of dat dit doemscenario ook als dusdanig uitpakt hebben we recentelijk kunnen zien bij ABN-AMRO. En afgelopen zondag nog in de Zembla uitzending over de ING...

Als ik persoonlijk een advies zou kunnen uitbrengen dan zou ook ik net zoals de PS van Brabant tegen de overname zijn door een buitenlandse partij. Feit blijft dat het dan gissen blijft over de werkgelegenheid in eigen land. Een ander nadeel om tegen de overname te zijn is de kerncentrale in Borsselen. De "Staat de Nederlanden" is verantwoordelijk voor de veiligheid. Niet Essent, niet Delta en al helemaal geen Duitse partij als RWE. En bij een overname door een buitenlandse partij kan dit voor kleine conflicten leiden...

Ik maak me persoonlijk meer zorgen over het scenario dat de RWE Essent oveneemt dan het scenario waar Essent zelf mee komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top antwoord

Andere antwoorden (6)

Ik verwacht dat dit deels bangmakerij is. Het lijkt me eerder aannemelijk dat er banen gaan verdwijnen na de overname. Het bedrijf dat Essent overneemt heeft zelf ook eigen personeel, waardoor ongetwijfeld een aantal werkplekken overbodig wordt.

Gisteren op 2Vandaag leuke documentaire gezien over een jongen uit de Londense bankierswereld die uit de school klapt. Die vertelde ook over dit soort truukjes: Leugentjes en roddelpraatjes de wereld in helpen om bepaalde doelen (aandelen stijging of juist daling te bewerkstelligen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is essentieel dat we als land controle houden over onze eigen nutsinstellingen. Als het een paar honderd banen kost om dat te bereiken, so be it.
Lang leve de privatisering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een vorm van propaganda, heeft niets met de realiteit te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bangmakerij van een directie die zo graag de overname door had zien gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Peerke;

Ook als Essent zijn zin zou krijgen en de overname gaat wel door kun je er op wachten dat er in het belang van de heilige aandelenkoersen kosten moeten worden bespaard en er toch weer banen zullen gaan verdwijnen. Die lui hebben duidelijk niets geleerd van de crisis en slaan hun eigen belangen hoger aan dan die van de gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bangmakerij. Doet me denken aan de film Daens.
Als je niet stemt voor....kom je in de hel!