Stel dat ik, zonder het te weten, een cola maak die identiek is aan de coca cola formule...

...en ik breng hem onder een andere naam op de markt. Kunnen ze mij dan via gerechtelijke stappen dwingen te stoppen met de productie en verkoop?

(coca cola is maar een willekeurig voorbeeld)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik merk dat alleen het voorbeeld in de vraag beantwoord wordt, niet de achterliggende gedachte: of het exploiteren van een product-imitatie, bewust of onbewust, wel of niet kan leiden tot schadevergoeding, is altijd afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

De stappen die je in een dergelijke situatie volgt zijn vrij eenvoudig:

Kijk eerst welke beschermende maatregelen de eerste fabrikant zelf genomen heeft. Een patent zegt daarbij op zich helemaal niets, hoezeer leken daar vaak ook anders over denken; voordat een patent meer waard is dan het papier waar het op is geschreven, moet dat eerst voor een rechtbank door specialisten worden beargumenteerd en vervolgens ook nog eens onherroepelijk worden bekrachtigd. Tot dat moment, tussenuitspraken zijn ook 0 waard, is een patent niets meer of minder dan het eerste het beste gedichtje. If not patentrecht, kan modellenrecht eventueel nog roet in het eten gooien, mits de oorspronkelijke houder het model ook als zodanig heeft geregistreerd uiteraard.

Ter bescherming van de werking kent het patentrecht internationaal een zgn. "black period": een termijn waarbinnen je WEL op -eventuele- rechten kunt terugvallen, maar (aangezien een patent volledig beschrijvend moet zijn) de inhoud nog niet aan de wereld bekend gemaakt hoeft te worden. Als er in deze periode een 2e is die met hetzelfde idee komt (en ook voor een patent registreert) dan is het afhankelijk van land en overeenkomsten, uiteindelijk kunnen er zelfs gedeelde rechten ontstaan.

In het voorbeeldgevalletje Coca-Cola: go ahead! CCCompany heeft altijd verkozen het recept geheim te houden en dat NIET te beschermen; als jij het na kan maken is er - geen rechtbank ter wereld - die CCC monopoliserende rechten zal toekennen en jou tot schadevergoeding zal vonnissen.

Overigens: het is wel een bijzonder geval, want wereldwijd is er denk ik geen ander product te vinden waarvan het productieproces al 123 jaar (sinds 1886 geloof ik) geheim gehouden is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ALS het per toeval EXACT dezelfde formule is: JA. het recept is geloof ik patent rechtelijk beschermd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als zij jou kunnen aantonen dat het precies dezelfde ingredienten zijn, dan lijkt het me slimmer het niet op een gerechtelijke procedure te laten aankomen, want dan ga je die geheid verliezen ivm patent.

Ik vraag me echter af of zij, door gewoon jouw cola te drinken, kunnen achterhalen dat het precies hetzelfde recept is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem cola nu als voorbeeld. Het kan dus een ander product zijn (niet perse een drankje of voedsel) :)
De ingrediënten kunnen niet per toeval hetzelfde zijn want die moeten verplicht op elk blikje staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(coca cola is maar een willekeurig voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar bij elk voedsel in de EU, moet dat er toch opstaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dus, als het onder een bepaald % ligt hoeft het niet.
Absoluut, je ontkomt er echt niet aan!

Zelfs als ik geheel ter goeder trouw iets in het verre oosten inkoop en dat in Nederland op de markt breng onder een geheel andere naam/model/artikel en er zijn toch enorm veel overeenkomsten met een bestaand product (hij hoeft niet eens 100% gelijk te zijn) kan degene die het patent beheert van het origineel zich via gerechtelijke weg beroepen op Copyright. (Plagiaat) Zelfs tot een aantal jaren nadat het model door jou op de markt is gebracht.

Persoonlijk ondervonden, ik kan je vertellen dat je geen poot hebt om op te staan als men er een felle advocaat achter zet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar dan mag je het weer niet Pepsi noemen, dat dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Het extract is beschermt het het maakt eigenlijk niet uit hoe jij daar op gekomen bent.
Het zou ook onmogelijk zijn te bewijzen dat je er per ongeluk opgekomen bent het het niet gekopieerd hebt.

Maar er zijn uiteraard manieren om er onderuit te komen. Er zijn immers verschillende soorten cola van diverse merken. Zij hebben iets veranderd waardoor hun product anders genoeg is om vervolging te voorkomen.

De samenstelling van een levensmiddelen product is nog redelijk concreet. Op dit moment speel een soortgelijk probleem in de auto industrie. In China worden Europese en Amerikaanse modellen gekopieerd en het blijkt erg last dit te bestrijden en te vervolgen. Deels omdat de Chinese wetgeving onvoldoende handvatten bied en deel omdat het erg lastig blijkt te bewijzen dat het product ook echt op die van jouw lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 Coca Cola is NIET beschermt met patenten. Als ze dit namelijk wel zouden doen dan zou precies op straat liggen hoe de zooi gemaakt wordt en wat er in gaat. Omdat patenten na een aantal jaar verlopen zou dit betekennen dat daarna iedereen vrolijk hetzelfde goedje kan gaan maken.

2 Als je uitgaat van een ander voorbeeld dan ligt het wel aan de patenten. 1 in welke landen zijn deze geldig? 2 Zijn ze niet verlopen? En dan nog geld bij patenten dat je er pas wat aan hebt als je ze zelf kan verdedigen. Er wordt onwijs veel inbreuk gepleegd in patenten. Maar voor kleine patenthouders is het vaak onmogelijk om een rechtzaak te voeren tegen een grote jongen.

Ook moeten ze nog bewijzen dat die van jouw 100% identiek is. Als jij geen patent aanvraagt dan blijft dat bedrijfsgeheim en wordt het voor hen erg lastig om dit te doen.