Is dit het einde van de crisis?

De economie lijkt weer een beetje aan te trekken en de beurs gaat nu al een aantal weken omhoog. Denk je dat dit het einde van de crisis is of denk je dat we nog grote klappen krijgen?

Ik zag een grafiek van de crisis uit de jaren 30 waarbij de beurs ook flink omhoog ging en toen pas naar het echte dieptepunt.

http://www.inveztor.nl/pagina/weblog/view/9145

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De crisis lijkt ten einde omdat fabrieken weer produceren. Maar dit is bedrieglijk. Men produceert omdat de voorraden die eerst gemaakt zijn op zijn.

Wat we nu gaan zien is dat er geproduceerd gaat worden naar vraag. De vraag is echter wat is er nodig? En dan krijg je een domino effect.

Als de consument niets koopt, is er geen vraag, is er geen vraag gaat men niet produceren, mensen komen op straat te staan, die niets kunnen kopen, de vraag gaat verder naar beneden.

De USA en de EU steken niet voor niets miljarden in bedrijven in de hoop dat de werknemers zich zekerder gaan voelen en dus geld gaan uitgeven. Het systeem moet zichzelf in stand houden.

Leningen aan particulieren houdt het systeem niet in gang, sterker nog het ondermijnt de het systeem. Als je geld uitgeeft voor geld (lenen kost geld) kun je van de rente die je moet betalen geen producten kopen.

Dit kan trouwens een van de redenen zijn waarom de rente van de banken zo laag blijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet het einde, wel het begin van het einde, dixit Churchill.
De beurs is altijd een zes maanden voor op de reeële economie. De eerste kwartaalresultaten zijn heel slecht en er zal nog veel werkloosheid bijkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt er op dat we het dal gehad hebben. ook in Amerika, waar de ellende begon, zijn er nu positieve tekenen van herstel. Maar hebben we dat al niet eerder gezien? Dus afwachten maar. Hier in Nederland lijkt alles wel mee te vallen. Onze crisis is veelal aangepraat door de media, vrijwel niemand ging er op achteruit. Alleen de mensen zonder werk zijn gedupeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het nog een beetje voorbarig om nu al te spreken van het einde. Hoewel ik er direct bij moet zeggen dat ik met mijn bedrijfje nog erg weinig van de crisis gemerkt heb. Dus als dit alles is wat ik van de crisis ga merken dan mag die nog wel even duren...

Ik vraag me alleen af of dat de Nederlandse regering niet weer dezelfde fout gaat maken als bij de vorige crisis in 2002 en die medio jaren '70 tot medio jaren '80 en de crisis die in 1928 begon...

Nederland mag dan wel tot de rijkere landen behoren en één van de grootste im- export landen zijn. Maar de voormalige regeringen staan er niet bepaald om bekend dat zij doordacht handelen in het belang van de burger bij crisis...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ziet er inderdaad goed uit, maar ik zou toch nog erg voorzichtig zijn.

Er zijn vrij veel mensen ontslagen, en er is een groep die van school af is gekomen en die geen werk kan vinden. Vaak hebben mensen wel een spaarpotje waardoor de eerste paar maanden wel door te komen is. Afhankelijk van hoe de economie aantrekt zou het mij niet verbazen als we straks pas echt gaan merken hoe slecht het gaat. Als de spaarpotten leeg raken moet het huis verkocht worden, kan er minder uitgegeven worden en raken mensen in de schulden. Het zou dus inderdaad zoals jij al liet zien zomaar kunnen dat het einde nog niet in zicht is.

Als je overigens kijkt naar de voorgaande recessies zie je dat deze vaak ongeveer evenlang duren. Uitgaande van dit gegeven zitten wij nog wel zo'n 1 à 1,5 jaar in barre economische tijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen hebben niks van de crisis gemerkt. Ik denk dat hij pas over is als alle mensen dat denken.
Iemand die ontslagen is door de crisis zal er natuurlijk anders over denken dan iemand die zijn luie levendje doorgaat.