Ik heb altijd geleerd dat er tegenover elk (waardeloos)bankbiljet, een tegenwaarde in goud moet bestaan (Fort Nox, DNB). Nu niet meer?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Dat klopt niet helemaal.

Wat je in weze vraagt is: hoeveel geld is er? Want de totale waarde van goud zou dan ook de totale geldomloop zijn. Dat is niet zo. Er is veel meer geld in omloop dan dat er goud is. De waarde van geld zit hem ook in bijvoorbeeld commodities (zoals graan etc.) en vastgoed. De geldstromen rond deze producten (zoals hypotheken) komen ook in het giraal verkeer terecht. Dit is ook het probleem van de hele kredietcrisis: er is veel te veel geld uitgegeven aan personen die dit geld nooit meer kunnen terugbetalen. Daardoor zijn de banken deels opgedroogd (ze hebben het geld wel uitgeleend maar krijgen het niet meer terug) en krijgen ze nu kapitaalinjecties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, de binding tussen goud en geld is eigenlijk in de vorige eeuw los gelaten. Tegenover geld staat nu eigenlijk geen waarde, het meeste geld staat "schuld" tegenover.

Filmtip: Money as debt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het stelsel dat ''goudstandaard'' wordt genoemd is verlaten.
Er ligt geen tegenwaarde in goud meer in de kluis van de Nederlandse Bank waarvan de tegenwaarde aan de geldhoeveelheid van het land.
Wel heeft de staat allerlei bezittingen en schuldpapieren en andere ingewikkelde financiele zekerheden waarmee de totale geldhoeveelheid van het land is afgezekerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze nominale waarde van het bankbiljet wordt gegarandeerd door de uitgever ervan. Om het vertrouwen in deze waarde te waarborgen ligt het monopolie op de uitgifte van bankbiljetten bijna uitsluitend bij de centrale banken. De waarde van bankbiljetten is lange tijd door centrale banken gegarandeerd door de uitgifte ervan te dekken met goudreserves. Tot 1936 heeft in Nederland deze zogeheten gouden standaard bestaan, die de inwisselbaarheid van Nederlandse bankbiljetten voor de tegenwaarde in goud garandeerde. Indirect blijft deze ook daarna nog bestaan, omdat de Verenigde Staten de inwisselbaarheid van dollars in goud blijven garanderen. Het loslaten van de gouden standaard wordt in 1971 definitief, als ook de Verenigde Staten deze garantie – het zogenaamde Bretton Woods-stelsel – opheffen. Sindsdien steunt het vertrouwen in contant geld op de betrouwbaarheid van de centrale bank en de algemene acceptatie van bankbiljetten en munten in het betalings verkeer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
op onderstaande site staat uitgewerkt hoe het internationale geldstelsel werkt en waarom het altijd zal crashen. De kredietcrisis is pas een voorbode