Mag een werkgever een werknemer ontslaan als blijkt dat deze nooit meer zou kunnen werken binnen het bedrijf door een ongeval?

Een werkgever mag een werknemer die in de ziektewet zit niet ontslaan. Stel dat deze zijn armen en benen kwijt raakt met gevolg nooit meer te kunnen functioneren binnen het bedrijf, moet de werkgever het salaris of een deel ervan dan door blijven betalen of geldt hier een speciale regeling voor?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hij mag hem na 2 jaar ontslaan. maar dan wel om de Wia in te gaan.
Verder kan in dit geval vervroegde wia aangevraagd worden. Als deze wordt toegekend zal ook ontslag volgen.

Heb ik het niet over eventuele gevolgen financieel voor de werkgever
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik zat aan mijn limiet vandaar dat ik de vraag als gast stel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het CWI dan wel het UWV hier toestemming voor geeft dan mag de zieke werknemer ontslagen worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De werkgever moet 104 weken lang minstens 70% van het loon doorbetalen. De criteria voor ontslag zijn:

- de werknemer is minstens twee jaar ziek (hoeft niet aaneengesloten te zijn), én;
- herstel is de komende zes maanden niet te verwachten, én;
- reïntegratie binnen het bedrijf (eigen of andere functie is niet mogelijk.

Het klopt dat een werkgever met toestemming van het CWI (niet meer het UWV!) of de kantonrechter de werknemer mag ontslaan, maar bovenstaande criteria worden gebruikt bij het beoordelen van de ontslagaanvraag. De kantonrechter en het CWI kunnen dus niet zomaar toestemming geven als niet aan die criteria wordt voldaan.