Waarom is het niet mogelijk om een verkeersboete van het CJIB in termijnen te betalen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (8)

Omdat een boete een straf is.
Als je dan makkelijk een regeling zou kunnen treffen waardoor je de boete kunt uitsmeren vermindert dat de strafwerking.

Betalen in termijnen betekent namenlijk feitelijk dat je minder 'last' hebt van de kost.
Een straf/boete is er op gericht om jou zo hard mogelijk te raken (in proportie van de overtreding).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor strafrechtelijke zaken, zoals bijvoorbeeld een strafbeschikking of een schadevergoedingsmaatregel, is een betalingsregeling wel mogelijk! Dat is toch een beetje scheef?
Je kan bij de rechter een verzoek indienen om de boete in termijnen te voldoen. Of dat lukt is een tweede (zal van de hoogte afhangen), maar zo'n verzoek op zich is niet totaal ongebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan wel. Ze doen het uiteraard liever niet, maar als je bijv. in een schuldsaneringstraject zit, dan zijn ze een beetje flexibeler. Zie bron.
AWM
15 jaar geleden
Een iets duurdere oplossing is wachten tot de deurwaarder je schuld komt innnen. Met een deurwaarder kun je altijd een afbetalingsregeling treffen. Het CJIB zal dan ook akkoord gaan, mits je inkomen niet te hoog is en je een redelijk bedrag per maand voorstelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Hallo5;

Op zich kan het wel, maar de uiterste betalingsdatum wordt niet vaak aangepast. Het voordeel van bijvoorbeeld in twee keer betalen van je boete is dus maar klein.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat het dan teveel administratiekosten met zich mee brengt. Maar mischien moeten we diefstal of zo ook uit kunnen zitten in termijnen. Don't do the crime if you can't pay the time.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het anders te lang duurt voordat de zaak is afgedaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bedragen zijn doorgaans te laag, en als dat niet het geval is, kun je een betalingsregeling aanvragen.