De offshore is de tak die zich bezighoudt met exploratie en winning van voornamelijk olie- en gas op zee, maar in toenemende mate ook van windenergie. Naast de olie- en gasplatforms vallen ook de ondersteunende schepen hieronder, zoals duikondersteuningsschepen, platformbevoorradingsschepen, pijpenleggers en kraanschepen. De offshore begon vlak na de Tweede Wereldoorlog, aanvankelijk vooral in de Golf van Mexico in ondiep water. Tegenwoordig vindt onder druk van de afnemende beschikbare hoeveelheid olie dicht bij de kust een verschuiving plaats naar diep water.

Onshore
op het vasteland plaatsvindend of gericht naar het vasteland tegengesteld aan offshore
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Offshore: Niet aan de kant, onshore: aan de kant. Oftewel Een booreiland is offshore als hij in zee staat
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Offshore is vlak bij de kust, dus in zee
Onshore is vlak bij de zee, dus op de kust
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of dit een antwoord nodig heeft, maar vooruit dan maar. Vanaf land en aanlandig. Of bedoel je wat anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
offshore is van de kust

on shore is op de kust \
word zegt het al...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Indien het gaat over ICT:

Offshoring: outsourcen in bijv. India
Onshoring: ousourcen in bijv. Polen.