Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt online-banking gedurende het weekend?

Als er b.v. op vrijdag online een bedrag overmaakt wordt, kan dat dan zaterdag of zondag bij de ontvanger bijgeschreven zijn, of begint het systeem pas maandag weer te werken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het wordt overgemaakt naar een rekening bij dezelfde bank, kan het er in het weekend al op komen te staan. Maar er is in het weekend geen interbancair verkeer, dus als het wordt overgemaakt naar een rekening bij een ándere bank, wordt de overschrijving inderdaad geparkeerd tot maandag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het zijn allemaal computers, dus het kan prima op zaterdag of zondag overgemaakt zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt van de bank af. Technisch zijn er geen belemmeringen meer voor verwerking tijdens het weekend, maar toch zijn er volgens mij nog steeds banken die het weekend overslaan.

Of dit te maken heeft met valuteren (geld vasthouden vanwege rente) of vanwege technische redenen zo gedaan wordt is mij een raadsel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb begrepen dat Argenta stil ligt in het weekend en op feestdagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
on line banking werkt inderdaad wel tijds het weekend alleen zul je op zondag geen bij-boekingen zien.
De reden daar voor is het valuteren, alle bij-boekingen van zondag worden op de datum van maandag geboekt, alle geld-opnames van zondag worden op de datum van zaterdag geboekt. Zo pakt dus de bank altijd 1 of 2 van de omstreden valutadagen. Er zijn tegenwoordig banken gevoelig voor een protest. Als je schriftelijk bezwaar maakt tegen het valuteren wordt je saldo gecorrigeerd op rente-data. Verwacht er niet rijk van te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies wat ik vermoedde dus, vandaar ook het duimpje.
Inderdaad een kwestie van valutering, ook wordt door de banken nogal eens op zondagochtend vroeg onderhoud gepleegd, wij kudde mensen slapen dan toch voor 95%
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit duurt om precies te zijn 0,0057 seconden. Het is echter afhankelijk van de bank, wanneer dit saldo op je rekening zichtbaar is. Bij de één, zoals de Rabobank duurt het een paar minuten. Bij de ander, zoals de SNS kan het zelfs 3 dagen duren, voordat het op je rekening zichtbaar is. Hier komen nog steeds menselijke handelingen aan te pas...

Het is ergens van de gekke dat dit zo lang zou moeten duren. Maar het is nu eenmaal niet anders. Misschien dat dit nog eens veranderd als de banken door hebben dat ze geen geld moeten verdienen over de rug van mensen en bedrijven die transacties uitvoeren via het internet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het van je spaarrekening overmaakt naar je betaalrekening, dan staat het geld er wel meteen op.

Maar dat is natuurlijk geen interbancair verkeer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in het weeken worden niet alle betalingen verwerkt.
heb zelf 27-2-09 een betaling gedaan aan de belastingdienst die pas op 2-3-09 bijgeschreven werd.
boete dus voor mij...in het weekend lopen de betalingen dus niet door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze houden dit het hele weekend (lees: zo lang mogelijk) vast omdat de tijd dat het geld "onderweg" is, daar hoeven ze geen rente over te betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding