Waarom worden auto's niet goedkoper?Er staan enorme voorraden nieuwe auto's bij de fabrieken die niemand wil kopen.

Er is toch een economische wet, als het aanbod groter is dan de vraag dan zakken de prijzen...

AWM
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je geeft het antwoord zelf al: de voorraad staat bij de fabrieken, op schepen, op opslagterreinen. De voorraad is dus _niet_ in het verkoopcircuit gebracht, is niet aangeboden. Zo wordt het werkelijke aanbod (=beschikbaar voor de markt) kunstmatig laag gehouden, waarom de prijzen niet of slechts mondjesmaat dalen. Slimmigheidje van de fabrikanten, net als hun huidige productiestop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als ze nu de auto's zouden verkopen tegen dumpprijzen zou een hogere prijs niet meer te verantwoorden zijn als de markt aantrekt. De auto productie is behoorlijk verminderd om de voorraden niet te laten groeien. Een buffer kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Een buffer kan nooit kwaad? De grootste autofabrikanten dreigen failliet te gaan.
Ze gaan dus liever failliet dan nu geld te halen
uit hun voorraden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ze hun voorraad met flinke verliezen verkopen gaan ze net zo hard failliet maar met dat verschil dat, mochten ze niet failliet gaan, ze bij een aantrekkende markt wel zitten met prijzen die ze niet kunnen volhouden. Dan gaan ze vervolgens alsnog failliet. (nee ineens de prijzen weer terug naar hun oude niveau brengen werkt in de praktijk niet daarvoor lopen er net iets te veel handige zakenmensen rond die goedkope voorraden opkopen)
De prijzen zakken wel iets, maar dat is niet te merken voor auto''s die nog geregistreerd moeten worden. Bij tweedehandsauto's zie je dat het gemakkelijker is om wat van de prijs af te halen, of wat extra's erbij te bedingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De marge voor een autodealer is in de loop der jaren steeds minder geworden. Ik denk dat je tegenwoordig al blij mag zijn als je met een goede onderhandelingsstrategie tot 5 % van de prijs af krijgt...

En ja... Alleen al van het merk Landrover staan bij de fabriek een slordige 3000 exemplaren al jaren te wachten op een eigenaar. In de Rotterdamse havengebieden staan er op een terrein zo groot als een gemiddelde stad duizenden nieuwe auto's te wachten op een nieuwe eigenaar. Maar vergeet niet dat de grootste autodealer van Nederland deze week failliet verklaart is. En alleen hierdoor al een slordige 1000 auto's niet op kenteken gezet mogen worden...

Maar aan de andere kant. Binnen enkele weken word de zogenoemde slooppremie voor oude auto's ook in Nederland ingevoerd. Hiermee zal de Nederlandse overheid de verkoop voor nieuwe en/of jonge occasions proberen te sturen. En persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling. Kroymans was "To big to fall." maar is wel failliet verklaart. Met als resultaat ruim 4000 extra werklozen. Plus de beperkte doorvoer van een groot aantal merken naar nieuwe eigenaren...

En wat gebeurd er straks als GM falt? Dan kan je de klok erop gelijk zetten dat de inovatie van Opel direct stil komt te liggen. En wat gebeurd er straks als Volkswagen valt. Ik ben Porsche, noch audi fan. Maar probeer je eens in te denken wat dit voor een consequenties heeft voor Nederland. Mercedes en Fiat zullen deze crisis wel overleven...

Mercedes heeft 45% van de automarkt, aandeeltechnisch gezien in handen. Dit puur om innovatie van nieuwe auto's mogelijk te maken. En nu kun je hierbij 2 vraagtekens zetten. Of de jongens van Mercedes zijn slim doordat zij inspraak hebben in een groot aantal automerken? Of de jongens van Mercedes zijn slim door hun 'milieu' gerichte innovaties voor een groot aantal merken beschikbaar te stellen, omdat zij toch mede-eigenaar zijn. En Chrysler wou niet innoveren dus staan zij er nu erg beroerd voor. En niet geheel onbelangrijk. Ze gaan failliet als ze niet (gedwongen) gaan fuseren met Fiat...

En voor Fiat geld eigenlijk hetzelfde als voor Mercedes. Verschil is alleen dat zij zich met name op de kleinere auto's richten. Het maakt op zich niet uit hoe je het "went of keert". Mercedes en Fiat domineren de westerse auto-industrie...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat de fabriekskosten hoger worden moeten de autobedrijven meer gaan betalen en zo moet de klant nog meer gaan betalen want de ondernemer wil ook wat verdienen om zijn bedrijf staande te houden. Zo goed ?