Bepaal allereerst een prijs voor jezelf: wat wil je er eigenlijk voor betalen?
Kijk dan wat de verkoper wil hebben. Het is per land verschillend hoeveel verkopers er ongeveer boven gaan zitten, maar een goede vuistregel is dat je spullen meestal voor de helft tot een derde van de oorspronkelijke vraagprijs kan krijgen.
Dan, of je het product nu wilt of niet: weglopen. De verkoper haalt je altijd terug. En dan ga je afdingen. Jij begint iets lager dan je wilt, en de verkoper iets hoger.
Op een gegeven moment zit je vast in de onderhandelingen, en dan loop je weer weg. In vrijwel alle gevallen krijg je het voor je laatstgenoemde prijs.

En onthoud: onderhandelen moet wel leuk blijven. Blijf dus altijd vriendelijk, en maak af en toe eens een grapje (mijn favoriet: 'You must be the richest man in Africa, just by selling one belt each day'). Met een glimlach gaat alles makkelijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

gewoon lager bieden dan zal in de meeste gevallen de gene die het verkoopt er wel tussen in gaan zitten

werkt alleen op markten alleen werkt niet altijd

meer ervaring heb ik niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als iets 20 euro kost bied je gewoon 12, 50. De verkoper zal dan weer een bedrag noemen. Vaak kom je dan ergens in het midden uit. Lukt het niet kun je gewoon weggaan en soms word je terug geroepen door de verkoper. En een andere keer lukt het helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoek eerst uit wat de prijzen van concurenten zijn en hoeveel je daar moet betalen, vaak heb je dan al iets wat je 'tegen' de verkopende partij kan gebruiken.
Mocht dat niet kunnen dan kun je inderdaad iets onder het aangegeven bedrag bieden. Maar ga er dan niet te ver onder zitten dan word je niet meer serieus genomen.
En misschien kan je in plaats van een geld korting ook een andere product/ dienst erbij krijgen.

PS Vaak geven verkoper je korting, dan kun je het beste zeggen dat die korting je gestolen kan worden. Het gaat je namelijk niet om hoeveel korting je op iets krijgt maar om hoeveel je totaal moet betalen. Dit lijkt in eerste instantie het zelfde maar is het vaak niet, denk bijvoorbeeld aan een auto die je wilt kopen. Naderhand krijg je nog te horen dat er administratie kosten, overschrijvingskosten ed. bij komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inkoopsprijs bepalen: BTW eraf (eenvijfde) en (afhankelijk van het product) 50% of 30% (bijv. kleding), dan toegestane, acceptabele winst erbovenop en melden dat je geen zin hebt in koehandel...

Werkt eigenlijk altijd wel, behalve bij V&D:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerst heel erg geinteresseerd doen + de verkoper paaien en daarna ineens geen interesse meer tonen en echt aanstalte te maken om weg te gaan... wedden dat je dan gestuikeld word voordat je buiten bent ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je wil afdingen moet je wel wisselgeld hebben. Ik bedoel... de beste man/vrouw zal jou niet zomaar korting willen geven, daar moet iets tegenover staan. Als je afspreekt dat je meerdere exemplaren wil, dan krijg je al een heel ander uitgangspunt voor het afdingen.

Alleen maar gaan voor korting, korting en nog eens korting is niet mogelijk. Vroeg of laat krijg je dat terug in service of kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In sommige landen wordt er trouwens bij de initiele prijs rekening gehouden dat je gaat afdingen.
Wat in mijn ervaring goed werkt, is een reden geven waarom je korting zou krijgen. Zelfs als jij en de verkoper allebei weten dat het een onzinreden is.

Voorbeeld: ik kocht op de lapjesmarkt twee stukjes stof om een rokje van te maken. Onder het mom van 'ik koop toch twee verschillende stukken stof' vroeg ik "krijg ik hier eigenlijk afnemerskorting op?" Ik wist en de verkoper wist dat dat onzin was, het was bepaald niet alsof ik vijftig balen stof bestelde. Maar dat hoort gewoon bij het spel. En de korting kreeg ik.

Als je echt niets weet te bedenken, kun je altijd nog vragen: "Kun je iets aan de prijs doen?" Het zal je verbazen hoe vaak dat blijkt te kunnen, zolang je het aan de juiste persoon vraagt (namelijk degene die gemachtigd is om korting te geven).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou het spel koehandel eens spelen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afdingen is het gemakkelijkst als de ander moet verkopen en jij geen koopdwang/plicht hebt. Net zo lang nee tegen (maar niet ongeinteresseerd zijn), totdat de ander ja zegt.