Hoe kan er sprake zijn van "politiek" binnen een bedrijf?

Een onlogisch besluit wordt op de werkvloer vaak als politiek besluit ervaren. Als we politiek beschouwen als machtsspel, hoe kan er dan sprake van zijn binnen een hiërarchische structuur? Of wordt de term "politiek" verkeerd gebruikt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De term politiek wordt in dit geval niet verkeerd gebruikt. In iedere samenleving bestaan verschillende structuren en relaties. we hebben relaties met andere landen, tussen burger en overheid, maar ook onderling.
Binnen een studie als politicologie leer je dat in ieder van die relaties en structuren er sprake kan zijn van macht(-sverschillen) en dus van politiek drijven. Een bedrijf is ook zo'n structuur en dus daarin kan ook politiek worden bedreven.
Mensen doen dit dan ook als ze iets heel graag willen, ook al is dat niet het beste voor het grote goed. Als je geinteresseerd bent, zou je eens kunnen googlelen op het "Freeriders-dilemma, of het Prisoners Dilemma van Axelrod.
Je zou het zelfs binnen een liefdesrelatie, gezin of vriendschap kunnen. De reden dat we dat meestal niet doen is omdat hier de emotie van de liefde in de weg zit en we dus een ander belang hebben: van elkaar houden en er voor elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb het zelf eens meegemaakt dat er middelen op een niet efficiente manier ingezet werden, omdat er een middenmanager dat nodig vond. Hij wist zelf ook dat het niet handig was, maar hij wilde een punt maken. Dan heb je dus een politieke beslissing; manager x voert iets in, een van de menen daaronder is het daar niet mee eens en gaat op punt a lopen zieken om op punt b zijn zin te krijgen, of om manager x in een kwaad daglicht te stellen waardoor er meer naar de zieker geluisterd zal worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helaas in veel bedrijven fungeren de afdelingen als geheel zelfstandig eilandje binnen een zee van ruimte en een vrij uitzicht alle kanten op (tenminste... in de ogen van de afdelingsmanager). In werkelijkheid zijn het geen eilandjes, maar elkaar overlappende en ondersteunde elemementen die een groter geheel vormen... the company.

Om met zulke uitgangspunten een bedrijf de goede kant op te leiden is moeilijk. Iedere manager wil zijn eigen toko bewaren en bewaken. Veel onnodig overleg en onrealistische uitgangspunten. Constant overleg over het Waarom en Waarom mijn afdeling en Wat zijn de gevolgen voor mijn afdeling (niet denkend aan het geheel)... hmm... lijkt wel een beetje op Den Haag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grotere structuren kennen meestal wel kleinere substructuren. Met zo'n kleinere structuur is het eenvoudiger identificeren. Binnen bedrijven is de grootste structuur waar een medewerker zich nog eenvoudig mee identificeert, een bureau of afdeling. Groter wordt lastiger.

Die substructuren hebben hun eigen belangen. belangen die eerst en vooral de eigen groep raken. Op papier natuurlijk niet, dan geldt het algemene bedrijfsbelang. Maar zodra het er op aan komt (er zouden in _jouw_ afdeling bijvoorbeeld ontslagen moeten vallen in het belang van het bedrijf als geheel), is de eigen afdeling, is het eigen bureau en ultimo is de eigen stoel het belangrijkste. Het hemd is nader dan de rok.
Uit dat eigenbelang van bureaus en afdelingen ontstaat binnen grotere organisaties 'bureaupolitiek'. Ook wel politiek. Een afdelingshoofd kan niet op zijn afdeling terugkomen uit een bespreking en _niet_ melden dat hij er alles aan heeft gedaan om werkgelegenheid van de eigen club te beschermen (als voorbeeld).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord politiek staat meestal synoniem voor beleid. Maar in dit geval staat het voor willekeurige beslissingen gebaseerd op macht, invloed, naijver, afgunst enz. daarom hanteren we ook het woord "vriendjespolitiek" Dus de term "politiek" wordt hier in twee betekenissen gehanteerd. De negatieve, zoals jij vermeld, is helaas een nefaste ontwikkeling in een bedrijf en dan rest er twee opties: klokkeluider durven zijn op het hoogste niveau of weggaan met opgeheven hoofd.