Hoe kan je een bank beginnen?

Wat heb je nodig om een bank te beginnen? en mag je ook zomaar een bank beginnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mag het niet zomaar, voor de zekerheid: Bel Dirk!

Antwoorden (5)

Het lijkt me dat je in eerste instantie vooral geld moet hebben om een bank te beginnen.
En ja, ik denk dat je wel zomaar een bank mag beginnen, je moet dan wel uiteraard eerst alle stappen volgen die in een standaard ondernemingsplan staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bank kan je zeker niet zomaar beginnen. Je moet sowiezo ingeschreven staan bij de AFM (autoriteit financiële markt) en daar laten blijken dat je je als bank kan handhaven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gewoon een goed starterskapitaal nodig.
en een ondernemingsplan.

Ga lang de kamer van koophandel.
Hun kunnen jou het wel uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De DNB zegt hierover;

"Het is verboden om actief te zijn als bank in Nederland, tenzij men een bankvergunning heeft of een wettelijke uitzondering geldt. Andersom kan alleen een onderneming die voornemens is om in Nederland het bankbedrijf in de zin van de Wft uit te oefenen, in aanmerking komen voor een bankvergunning. Verricht u activiteiten als bank zonder dat het bovenstaande op u van toepassing is? Dan overtreedt u de Wft en pleegt u een economisch delict. U dient uw activiteiten onmiddellijk af te bouwen."

Toegevoegd na 51 seconden:
Het mag dus niet zo maar, je moet eerst een vergunning aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met lef en een grote mond, en weinig scrupules met gewone mensen, zo leert de ervaring.

En wat medewerking van DNB, die moet een vergunning afgeven.

Je kansen zijn wel iets kleiner geworden, met dank aan Dirk.