Ik wil mijn energienota met een acceptgiro betalen i.p.v. aut. incasso, maar daar rekenen ze €2,00 voor. Kan dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als we de uitspraak van de rechter volgen in een zaak te purmerend dan zou het niet mogen als het bedrijf maar twee mogelijkheden tot betalen geeft. Automatische incasso of acceptgiro.

Nu wil de consumentenbond dat bedrijven geen extra kosten meer rekenen voor het gebruikt van acceptgiros. Maar geloof mij; als ze dit erdoor heen krijgen dan zullen de kosten wel op een andere manier verhaalt gaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja helaas dat kan..dat zijn de zgn verwerkingskosten.. ik heb ze wel eens afgehouden van de acceptgiro en soms lukt dat..andere keren kreeg ik gewoon een aanmaning aan mijn broek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is het waar maar als dit bedrijf naast de acceptgiro alleen de automatische incasso als alternatief heeft dan kan je hier informatie vinden op de bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze gaan bij eneco vanaf nu korting geven op automatische incasso, en geen korting bij acceptgiro... Klinkt vriendelijker voor dezelfde onzin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Een acceptgiro is een hoop extra administratief werk. Misschien niet helemaal 2 euro in arbeidsuren, maar het gebruik van acceptgiro's wordt zo veel mogelijk ontmoedigd omdat het een tamelijk achterhaald betaalmiddel is. In winkels kun je al tijden niet meer met cheques betalen, en ik zie ze in de nabije toekomst ook nog wel helemaal verdwijnen. Als een soort extra service worden ze nog gemaakt en geaccepteerd, maar voor die service moet je wel betalen.

Voor regelmatig terugkerende betalingen als je energienota is het sowieso geen slecht idee om een automatische incasso te laten uitvoeren ; dan heb je er zelf ook geen omkijken meer naar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Eigenlijk is het ook een beetje andersom he ? Wanneer je kiest voor automatische incasso, krijg je feitelijk korting op de rekening , het is geen geld dat er bij komt als je met acceptgiro betaalt. Natuurlijk is dat lood om oud ijzer, maar het idee is dat je het als een beloning moet zien als je een automatische incasso uitschrijft. Veel instanties vinden dat ook prettiger, omdat dat het aantal herinneringen en aanmaningen ENORM naar beneden brengt. Zo enorm, dat die twee euro nog wel eens aan de krappe kant zou kunnen zijn.