Kan ik mij ziekmelden bij mijn werkgever voor een cosmetische ingreep of zijn dit vrije dagen die ik moet opnemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag hoor, +1 en in ieder geval sterkte en succes

Het beste antwoord

Ligt er aan of dit noodzakelijk is of niet. Jij weet de reden dus misschien is bron hieronder voor jou van toepassing.

Als het niet noodzakelijk is zijn het je eigen verlofdagen die je moet opnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk bedacht maar: je baas hoeft niet te weten wat je in het ziekenhuis gaat doen en mag dat ook niet vragen. Het is ook niet aan je baas om te bepalen wat noodzakelijk is en wat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat klopt maar dan is het gewoon verlof opnemen en ziekmelden, kans is aanwezig dat je een oproep krijgt van de bedrijfsarts of wordt er dan gezegd dat je griep hebt gehad en daar nog erg zwak van bent.
Soms is eerlijkheid de beste manier en kom je er vaak nog uit ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker; er moet uit te komen zijn maar dat was het punt van de vraag ook niet. In overleg dat soort dingen doen werkt zeker het beste daar waar dat gaat maar in geval je baas niet mee wil werken geld nog altijd dat je niet aan je baas hoeft uit te leggen waarom je een arts bezoekt en die dat ook niet mag vragen.
Joozd voorbeeld is natuurlijk wel heel leuk voor dat bedrijf maar zoals ik al eerder op merkte: de arts bepaald wanneer hij tijd heeft je te zien. Niet je baas. En daar je baas kan weigeren je vrije dagen te geven zou dat je werkgever dus de macht geven te bepalen of en wanneer je wat aan cosmetische ingrepen kan laten doen. De bedrijfsarts in die zin kan ook alleen maar oordelen of je geen lulverhaal ophangt. Je kiest voor een cosmetische ingreep en je bedrijfsarts kan controleren of dat idd zo is of dat je een gratis vrije dag wil hebben. Maar hij mag echt niet bepalen of het wel noodzakelijk is dat die ingreep gebeurd. Veel bedrijfsartsen gaan in die zin hun mandaat overigens heel ver voorbij. Wanneer je op advies van een specialist thuis bent is het niet aan de bedrijfsarts om daar tegenin te gaan. Hij mag alleen controleren of je dat advies hebt gekregen. Wanneer je zelf thuis blijft voor een griep mag hij wel een diagnose stellen en verklaren dat je niet ziek bent en je weer aan het werk zetten maar... wanneer je eigen huisarts al de diagnose heeft gesteld mag hij niet op eigen houtje anders beslissen. (Zo bv een flinke rel geweest tussen de oncoloog van mijn moeder en haar bedrijfsarts toen die laatste oordeelde dat ze niks mankeerde en haar weer aan het werk zette) iig: cosmetische ingrepen in overleg met de baas is zeker zo netjes. In de drukste periode van het jaar even afwezig zijn voor een cup DD zal je niet in dank af genomen worden dus rekening houden met je werk is zeker aan te raden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ineens geen ziektedagen meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord, ik moet het even op me inlaten werken. Maar ga dit eens voorleggen bij ons op kantoor. En zal de CAO ook nog eens doorspitten. Ik wil me ogen nog laten laseren, en had hier al rekening mee gehouden met mijn snipperdagen. Al met al een leuke leerzame vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schrijf je even prive, want wil dit zeker niet uit de weggaan.

Andere antwoorden (7)

Ik zou het in overleg doen, dan kun je wellicht onderhandelen... Of kan dat heden ten dage niet meer? Dat zou kunnen, maar ik zou het op tafel leggen en gewoon vragen... Het is toch niet zo dat je met hoge urgentie dat moet ondergaan, dus als je baas zegt, doe dat dan over een maand, dan krijg je 4 vrije dagen om een handreiking te doen... Samen oplossen dit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg zojuist de vraag vanuit onze organisatie... overleg was dus al de insteek, wil alleen graag weten wat de wet erover roept.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kom je er wel uit... Wat de wet zegt weet ik niet, want dan moet je naar je CAO toe denk ik...
Als het om een vrijwilligen cosmetische ingreep gaat, kost het je vrije dagen.
Als het medisch noodzakelijk is (bijv. borstreconstructie na borstkanker) dan zijn het ziektedagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn daar wetsartikelen voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die een borstreconstructie na borstkanker niet nodig vinden. Je praat over een heel grijs gebied daar. Daarbij ben ik er niet van overtuigd dat je werkgever moet weten waarom je naar het ziekenhuis gaat. Geen enkele vorm van cosmetisch ingrijpen is in die zin medisch noodzakelijk te noemen. Een borstvergroting of een reconstructie zijn beide alleen maar cosmetisch. En stel dat een borstvergroting onder niet noodzakelijk valt (valt ook vaak genoeg over te twisten) moet je dan alleen op de dag van de operatie een vrije dag nemen en de dagen dat je daarvan moet herstellen ziek melden? Uiteindelijk is de hersteltijd wel medisch noodzakelijk en de 1 loopt dezelfde dag nog naar buiten en de ander is een week uit de running. Moet je dan een week vrij nemen omdat je ziek bent geworden van iets dat niet medisch noodzakelijk was terwijl je toch wel degelijk ziek was maar de oorzaak was anders dus heb je nu geen recht op ziektedagen? En is het aan je baas om te weten dat na advies van een psychiater is besloten dat de borstvergroting toch wel nodig is om je kwaliteit van leven te verbeteren? (gebeurd regelmatig) Moet je dan aan je baas uitleggen dat je een psychiater bezocht hebt en wat je met die persoon besproken hebt? Lijkt me van niet. Daarbij kan een bedrijf weigeren om een vrije dag te geven als dat niet uit komt. Maar hoe zit dat dan ineens met je afspraak met de specialist? Moet die dan maar dan plaatsvinden als je baas dat goed vind? Zo werkt niet 1 arts. Die heeft echt meer te doen dan met jouw baas overleggen wanneer hij zijn werk kan doen. Dan zou je dus alleen maar cosmetische ingrepen kunnen laten doen als je baas dat goed vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel degelijk medisch noodzakelijke ingrepen. Bijv. een borstverkleining, als je rugklachten heb door te grote borsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar ook als er geen medische noodzaak is, kan het nog steeds nodig zijn om thuis te herstellen van een cosmetische ingreep en kun je jezelf dus ziekmelden zonder verlies van vrije dagen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@roepiroepi, gewoon samen in overleg is gewoon de eerlijkste manier ook als er na afloop iets niet goed gaat en je herstel langer gaat duren dan verwacht, en zal hij je heus wel tegemoet kunnen komen met verlofdagen. Niet alle bazen zijn zo vreselijk hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk; in overleg is altijd beter. Al is het maar omdat je baas het terecht niet zal kunnen waarderen als je jezelf laat upgraden in de drukste periode van het jaar. Maar het ging mij meer om waarom cosmetische ingrepen mijns inziens altijd ziektedagen zijn.
wettelijk gezien valt het onder ziekteverzuim, en heb je dus recht op ziekteverlof.
In de praktijk kun je misschien beter even overleggen, want ethisch gezien is het wel een beetje gek vind ik.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je hebt dus, ongeacht de oorzaak van het niet kunnen werken, recht op ziekteverlof. Dus ook wanneer jij jezelf toevallig mooier vindt met een paar grote nepborsten. Zo staat het in de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat je aangeeft om dit in overleg te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt helemaal, de wet maakt nu eenmaal geen onderscheid tussen het ene arbeidsongeschikt zijn en het andere... +1
Als je baas je heeft gevraagd om borstvergroting te doen vanwege representatieve voordelen,
dan is het voor zijn rekening.

Als je het zelf wil is het jouw zaak en dus jouw kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de arts bv 3 dagen rust voorschrijft, dan ben je voor deze 3 dagen ziek gemeld en hoef je geen vrije dagen voor op te nemen.
Aangezien de werkgever geen inzicht heeft van het ziekteverzuim, hoef ik hem ook niet te melden dat het een cosmetische ingreep betreft en ben ik dus gewoon ziek.

tenministe, zo zie ik dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar wat geef je voor antwoord dat je griep hebt of helemaal niets. Of heb je nog een middenweg zijn persoonlijke redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de waarheid niet wilt vertellen, hoeft niet iets te verzinnen. En als je het geheim houdt, is men van nature wel nieuwsgieriger... Simpele antwoorden zijn vaak ook voldoende (een moedervlek laten verwijderen oid). Als je haakneus nu rond is (of je van cup AA naar DD gaat (of omgekeerd), zal dit natuurlijk voor zichzelf spreken...
Bij mijn werk staat er:
"Cosmetic surgery should always be carries out in the employees own time unless required for medical reasons"

Hoe het bij jou is weet ik niet, maar vraag het eens aan je HR medewerker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U moet niet dingen gaan verzinnen tegenover uw werkgever. Het blijft altijd gevaarlijk en je blijft er mee zitten. Als u een vrije dag nodig heeft voor een goede reden dan kan u in overleg gaan met uw werkgever. Wees altijd eerlijk tegenover uw werkgever, dan heeft uw werkgever meer vertrouwen in u.

Áls u in gesprek gaat, moet u dat niet door middel van het internet doen, u kunt het beste met uw werkgever onder vier ogen in de echte wereld doen; zoals een week van tevoren zijn/haar kantoor binnenlopen en het gesprek beginnen met 'ik...'. Niet één dag van tevoren iets aanvragen. Dat maakt de kans kleiner dat uw werkgever uw aanvraag accepteerd.

Succes.