Waarom wordt er niet gewoon wat meer geld gedrukt in deze mindere tijden?

Is het nou zo'n domme vraag of vraag ik me alleen af of het een domme vraag is? Is het niet mogelijk meer geld te laten drukken? Dan is er toch meer geld in omloop? Dan hebben de banken het toch niet meer moeilijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=Xw8OkHZxARA&feature=fvw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht heb je wat aan deze antwoorden: http://www.goeievraag.nl/vraag/regering-gewoon-geld-drukken-kort.26988
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is deze vraag een paar dagen geleden nog gesteld...

Het beste antwoord

De vraag is niet dom hoor ; in Duitsland hebben ze dit na de eerste wereldoorlog ook geprobeerd, en in mum van tijd was iedereen miljonair. Jammer alleen dat eveneens in een mum van tijd een pakje boter of een brood miljoenen marken kosten.

In Amerika doet de Federal Reserve Bank iets soortelijks ook al jaren, maar alleen als de overheid geld nodig heeft. De gevolgen dáárvan worden ons ook al jaren voorspeld, en kunnen we nu in geuren en kleuren met eigen ogen aanschouwen.

Oftewel : in de praktijk werkt het niet ; als iets minder schaars is, zoals geld, wordt het gewoon navenant minder waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dan word het geld minder waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze al hoor, ben maar niet bang...

Die draaien overuren wereldwijd..

Maar als ze nu eens twee keer meer geld zouden drukken, dan is je loon wel twee keer minder waard... Hoe zou je dat vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel eens gehoord van inflatie? Als er meer van gedrukt wordt, wordt het minder waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me voorstellen dat de uitleg voor jou niet voldoende is. Mischien dat je wat meer te weten komt als je deze onderstaande bron eens kan lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een simpele vraag. Al het geld wat word gedrukt heeft zijn waarde omdat het word bekostigd door het goud dat een land heeft. Wanneer we meer geld hebben dan het goud waard is, daalt de waarde van ons geld.

Wanneer we dus heel veel geld drukken en uitdelen krijgen we dus geld wat we niet verdienen. We krijgen inflatie. Wanneer we inflatie krijgen word het geld minder waard..

Dus kom je nooit meer uit de ellende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld en goud zijn al heel, heel lang niet meer aan elkaar gekoppeld hoor. De huidige geldwaarde wordt meer vertegenwoordigd door het vertrouwen in de economie, en de verhouding tussen de totale economische waarde van een land en de hoeveelheid geld in een land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of dat een verbetering is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm, nee, persoonlijk denk ik van niet, maar het is wel de enige maneir om een economie ongebreideld te laten groeien, zoals we min of meer sinds WOII hebben gedaan. Ik vind daar inderdaad wel één en ander op af te dingen....
Papier is niets waard. Het is hoeveel waarde wij eraan hechten.

Hoe komt dat geld dan bij jouw? Hoe ga jij dat geld verdienen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een domme vraag is een vraag die je hebt maar die je niet stelt:)

De staat mag en kan alleen maar geld bijdrukken dat de waarde vertegenwoordigd van de productiestijging die we met zijn allen in een jaar bewerkstelligen.
Als ze meer bijdrukken dan dat, is gierende inflatie het gevolg en vanwege de euro mag dat alleen maar in europees verband, niet een land voor zichzelf. Je zou dan eigenlijk je mede-eurolanden voor die kosten laten opdraaien, vandaar dat het ook niet mag.

Het klinkt leuk, gewoon geld bijdrukken, maar het helpt dus niet. We kunnen met zijn allen bij elkaar per jaar alleen maar consumeren wat we ook in datzelfde jaar met zijn allen produceren. Geld is maar een hulpmiddel bij het onderling ruilen van wat we produceren.