Waar ga jij met je spaargeld heen nu de rentes zo laag zijn?

De spaarrente is de afgelopen maanden drastisch gekeldert. Nu loopt binnekort een termijndeposito van mij af, en ik vraag me af wat ik ermee ga doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De inflatie is achterlijk hoog. Veel hoger dan het CBS en de banken doen voorkomen. Ze stellen het algoritme waarmee ze de inflatie 'uitrekenen' steeds bij. Als bepaalde producten te snel duurder worden, gaan ze andere producten meten. Zo wordt vlees bijvoorbeeld niet mee gerekend. Dingen die ze wel mee rekenen, zijn producten die goedkoper worden (goedkope electronica zooi die voor een paar cent in China wordt geassembleerd). Zo is onze eigenlijke inflatie geen 2 procent, maar eerder 8 a 10 procent per jaar.

Geld wordt dus minder waard over tijd, en dat gaat harder dan rente die je op een spaarrekening zou krijgen.

Investeren in deze tijden is ook niet echt een veilig idee.

Als het om veel geld gaat: Steek het in iets dat waarde vast is. Goud en olie zijn dingen waarvan je toch wel heel zeker weet dat het harder in waarde groeit dan spaargeld.

Of uitgeven. Investeren in jezelf. (-:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De afgelopen drie, vier jaar is goud een goede belegging geweest. Dat konden we toen nog niet weten, dat kunnen we nu, achteraf, vaststellen. Over de afgelopen 10 jaar, 20 jaar, 50 jaar, 100 jaar of 150 jaar is goud een uiterst belabberde belegging geweest. Dan had je nog beter een spaarrekening kunnen openen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is wanneer de reactie komt. Ik heb analyses dat goud op korte termijn verdubbeld. Maar het kan net zo goed volgende week kelderen. Aandelen en goud zijn spulaties en geen beleggingen. Olie? Wel veilig, maar hoe doe je dat? Als je op de termijn handel begeeft, dan ben je ook weer met speculatyie bezig. Geen oplossing voor het aangesneden probleem.
Cryofiel
14 jaar geleden
Houd er rekening mee dat die analyses niet veel zeggen. Althans, ik heb een analyse die zegt dat analyses niets waard zijn. Lees "Een wiskundige op de Beurs". Daar wordt uitgelegd dat de beste voorspellende indicator voor de waardeontwikkeling van de Dow Jones is: de rijstoogst in Birma. Zo zie je maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoorde dat goud wel gaat stijgen ten opzichte van de Dollar , maar niet ten opzichte van de Euro . De hogere goudprijs is omdat de dollar aan het vallen is ...

Andere antwoorden (8)

Mij maakt de rente niet zoveel uit over mijn spaargeld!
De rente over 0,0 is altijd 0,0!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt kijken naar de AEX spaarrekening van ABN Amro, of gaan beleggen.

Van de ABN Amro-site:
Als u op zoek bent naar een nóg hogere rente, dan is AEX-sparen iets voor u. De rente is afhankelijk van de stijging van de AEX en kan oplopen tot maar liefst 7,00%. Daalt de AEX-index? Dan ontvangt u geen rente, maar uw inleg is gegarandeerd. Uw geld staat vast voor een periode van zes maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het geld niet direct nodig hebt,zou je het opnieuw in deposito kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn fondsen staan tot 1-1-2010 uit tegen 5%, daarna valt het terug bnaar maximaal 1 %. Terwijl het virtueel rendement voor de belastingdienst 4.5 % bedraagt.
Sparen is slecht voor de economie. Investeren dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je haalt investeren en besteden door elkaar. Investeren is geld aanwenden als productiemiddel en dat kan je niet zomaar. Een huis kopen en daar een bread en breakfast in beginnen is investeren. Op de bank zetten, kan investeren zijn, maar dat hangt af van wat de bank er mee doet. Je kunt geld niet in een (eigen) huis investeren, dat is consumeren/besteden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk mag er niet meer uitgeleend worden dan er gespaard wordt voor een stabiele economie, dus er mogen nog wel heel wat spaarders bijkomen . Anders staat de volgende kredietcrisis al in de aankondiging...
Koop er aandelen van...heb ik ook gedaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitgeven....

Dat lever het beste en snelste rendement (lol namelijk)
en risicoloos , niemand dneemt je de ervaring meer af:)

Sparen is uitgesteld consumeren.
dus als het uitstellen niks oplevert, consumeren dan maar:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je goed informeren, kijk bijvoorbeeld op onderstaande website. Zij geven een onafhankelijk advies. Je kunt er uitleg krijgen, maar ook producten vergelijken.

(td)

Toegevoegd na 33 seconden:
Kijk bij Sparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik biedt deze week op een veiling in Frankrijk op een leuk huisje. Een beetje opknappen en dan verkopen. Verdient beter dan de interest bij een bank. Je moet wat en wie niet sterk is moet slim zijn.