Hoe lek is het zelfscansysteem van Albert Heijn?

Bij sommige AH winkels kun je met een handscanner zelf je boodschappen scannen en zelf afrekenen. Ik heb de stellige indruk dat dit systeem zo lek is als een mandje om onderstaande redenen. Het is geen handleiding 'stelen bij AH' en ik wil benadrukken zelf altijd alles netjes af te rekenen.

Wel heb ik het idee dat ik meebetaal aan de lekken in dit systeem en dat staat me minder aan.

- na het afrekenen bij de betaalpaal kun je nog terug de winkel in en boodschappen aan je tas toevoegen. Geen haan die er meer naar kraait
- er loopt een tweede persoon met gevuld mandje met je mee. Krijg je geen controle dan doe je de boodschappen uit mandje 2 er onbetaald bij
- je krijgt geen controle, doet net of je betaalt maar je breekt de betaling af
- ik doe boodschappen, zet ze in mijn auto en doe vervolgens precies dezelfde boodschappen nog een keer. Ik heb al een bon van de eerste keer afrekenen, dus loop zo door.
- heb je controle, dan doen ze een steekproef met de boodschappen die bovenop liggen. De dure dingen leg je dus onbetaald onderop

Wat vind jij? Is het zelfscansysteem lek, of denk je dat de besparingen opwegen tegen de diefstal?

paulus811
14 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Jouw conclusies komen overeen met een onderzoekje dat hiernaar gedaan is:

"Bij de betaalapparaten hangen veel camera's. Waarschijnlijk om in de gaten te houden of mensen wel scannen en afrekenen. Evengoed gebeurt onbewust (en waarschijnlijk ook
bewust) dat mensen de producten niet afrekenen zoals bij testpersoon 2. Het systeem controleerd niet of producten zijn betaald of niet. Het systeem voert af en toe een steekproef uit door er een deels willekeurig persoon uit te
halen om als controle een aantal producten handmatig door een medewerker te laten scannen. Wat een medewerker als nadeel van dit systeem opnoemde was dat er een vast aantal
producten opnieuw gescand moet worden, niet een bepaalde procent van alle boodschappen. Ook is het niet handig aangezien iemand niet gescande producten onderop kan leggen welke de medewerker minder snel zal pakken.
Ook het stelen door middel van afleiding is makkelijker doordat de uitgang bij de betaalapparaten erg groot en breed is in tegenstelling tot de kassa's. Er zijn geen rfid-tags en
detectiepoortjes om dit tegen te gaan.
AWM
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Leuk onderzoek, ik heb het helemaal gelezen (dank voor de link). Het onderzoek gaat meer in op de gebruikersvriendelijkheid dan de diefstalgevoeligheid. Er wordt niet bewust geprobeerd het systeem te omzeilen.
paulus811
14 jaar geleden
Dank voor je goede antwoord en link naar het onderzoek, erg interessant.

Andere antwoorden (7)

Ik heb waardering voor je gedachten, die zulke ideeën kwamen nooit bij me op... Maar ik zeg je dat het steeds meer en meer beveiligd zal gaan worden...

Er komt een nieuwe methode aan, met RFID-chips... Je loopt door een poortje en alle producten zingen hun code en meteen is de prijs bekend... Als je wat in de sok gestopt hebt, telt hij dat netjes bij de rekening erbij, dus dan kan fraude niet meer...

Maar ik zeg je als dat zo fraudegevoelig is, dan komen ze er zeker achter en zal het aangepast worden hoor... Ben maar niet bang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
De komst van RFID chips is nog ver weg (maar je hebt wel gelijk, ze komen een keer) vanwege de torenhoge kosten. Een RFID chip kost nu nog meer dan het blikje tomatenpuree waar hij op moet. Het zelfscansysteem bij AH bestaat al lang en het valt me op hoezeer ze de consument vertrouwen, ten onrechte denk ik. PS ik woon in de Randstad, in Drenthe e.o. heeft een AH filiaalmanager niets te vrezen ;-)
Ik denk dat de besparingen opwegen tegen de diefstal.
Je bent ook geregistreerd, dus kijk je wel beter uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Geregistreerd via de AH bonuskaart bedoel je? Nou dat is misschien nog wel slechter geregeld als het zelfscansysteem. Je krijgt 2 van die kaarten plus sleutelhangers, dus het is een kwestie van tijd voor je er een verliest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er 1 verliest gaat er een ander wellicht misbruik van maken. Krijg jij problemen.
Wel een systeem van likmevestje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AH bonuskaarten zijn ook anoniem te halen toch?
Ik heb zo,n winkel hier in de buurt nog niet gezien,en ik kom ook nooit bij AH maar,ik zie heel vaak mensen,fruit en tomaten afwegen 3 erin en wegen en de 4e in de hand houden of het zakje opbeuren tijdens het wegen,of een andere soort fruit indrukken,gesjoemelt wordt er toch.
maar als het systeem niet goed waterdicht is dan hebben ze dat snel genoeg door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Nou, dat gesjoemel met fruit herken ik en is niet bepaald waterdicht te noemen. Toch doet elke supermarkt alsof t bij hen niet voorkomt. Ik snap dat dus niet.
AWM
14 jaar geleden
Huh? Bij AH worden die toch door de cassière gewogen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet ik niet antwoordman want ik kom nooit bij de ah
paulus811
14 jaar geleden
Eef komt nooit bij AH schrijft ze (?). Dus dat gesjoemel komt in andere supermarkten voor. Overigens worden niet bij alle AH's de groenten bij de kassa gewogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig wegen ze hier bij de AH pas aan de kassa ; scheelt een hoop gedoe bij de weegschaal , en stelen is vrijwel uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de scan-AH's weeg je je fruit zelf (anders heb je niks te scannen en moet je alsnog langs de kassa)
Wie kwaad in de zin heeft zal altijd een mogelijkheid vinden kwaad te doen. In iedere winkel is diefstal mogelijk.
Zoals je al zei hangen er, duidelijk zichtbaar, camera's in de winkel. Dat heeft een behoorlijke preventieve werking.
De truc met het tweede mandje lijkt me in de praktijk lastig. De persoon met het tweede mandje zal steeds dicht bij persoon 1 moeten blijven, niets scannen, doorlopen bij de betaalzuil, en, wanneer er controle komt, schalks terugmoeten richting de gewone kassa om alsnog af te rekenen. Mijn gevoel zegt me dat je je daar heel verdacht mee maakt.
Een tweede keer dezelfde boodschappen halen met dezelfde bon lijkt me in de praktijk ook erg lastig. Onderop de bon van de zelfscankassa zit een streepjescode die het poortje naar de uitgang opent. Ik ga er vooralsnog vanuit dat Albert Heijn slim genoeg is geweest ervoor te zorgen dat je niet twee keer met dezelfde code het poortje kunt openen. Je zult er dan dus iemand bij moeten halen om het poortje voor je te openen. Die persoon kan aan de tijd die op de kassabon staat afgedrukt zien dat je de boodschappen in het mandje al, zeg, een kwartier geleden hebt 'afgerekend' dus zul je een goede smoes paraat moeten hebben. Werkt misschien een keer, maar echt niet veel vaker. Dat soort types gebruiken hun babbels wel om gratis pizza's te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bewezen dat als mensen vrijer gelaten worden met boodschappen doen, en zelf mogen scannen en afrekenen, dat er verhoudingsgewijs meer dan de helft minder wordt gestolen, en nog eens veel en veel meer wordt bespaard op loonkosten! Geloof me, anders zou het systeem allang niet meer hebben bestaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het goede met mensen en zij zullen het goede doen. In deze tijd meer dan 10jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons staat er altijd een dame bij het afrekenen, dus terug lopen zal niet lukken.

- je krijgt geen controle, doet net of je betaalt maar je breekt de betaling af, dit kan je één keer doen, want de door jou gebruikte scanner staat op jouw bonuspas, en kunnen ze zien dat jij niet betaald hebt.
En de keren dat ik een steekproef heb gehad pakten ze ook boodschappen van onderaf.

Maar het blijft overal zo, als je iets wilt uithalen is er altijd een weg om dat te doen, uit onderzoek is toch gebleken dat er door die zelfscanners niet meer diefstal is als bij de gewone kassa.