Waarom moet je bankafschriften 5 jaar bewaren?

Er staan toch alleen oude transacties op die niet meer relevant zijn? En hoe zit het dan nu je geen afschriften meer krijgt, een internetrekening gaat niet verder terug dan max. een jaar...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar heb je dat vandaan? Ik gooi m'n afschriften altijd gelijk weg... Sowieso omdat ze nog via internet terug te bekijken zijn tegenwoordig..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat moet van de belastingdienst...
En zoals ik zeg, internet gaat maar max. een jaar (soms 15 maanden) terug.
Rieneke1
14 jaar geleden
bij de ing lees ik dat ik m'n af- en bijschrijvingen tot 5 jaar terug kan bekijken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Bij de DSB kan ik zelfs m'n af- en bijschrijvingen van de afgelopen vijf minuten al niet zien.
Rieneke1
14 jaar geleden
:))

Het beste antwoord

Diensten/leveringen etc. kunnen gedurende 5 jaar nog gefactureerd worden. Na vijf jaar zijn ze vervallen. Dus om te bewijzen dat iets betaald is, is het handig om de bankafschriften 5 jaar te bewaren.

Ook de belastingdienst gaat vijf jaar terug, bijv. om een teruggave achteraf te vragen via een T-biljet. Makkelijk als je de administatie nog bij de hand hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diensten en leveringen hebben een verjaringstermijn van 24 maanden en de Belastingdienst mag maar tot 36 maanden claimen. Alleen de FIOD ECD mag tot 5 jaar terug gaan. Maar die nemen niet alleen je bankafschriften mee...

Andere antwoorden (3)

Je moet aan de belasting tot vijf jaar terug verantwoording af kunnen leggen.
Kun je dat niet en doet de situatie zich voor dat de belasting ernaar vraagt, dan gaan ze een inschatting maken en kun je een probleem krijgen.
Internetafrekeningen kun je te alle tijde opvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet alles bewaren omdat de belastingdienst het recht heeft, tot vijf jaar terug bewijs op te vragen (bij particulieren - bij bedrijven is het meen ik zeven jaar). Ze mogen ook tot vijf jaar terug correcties doen op jouw eerdere aangiftes. Daarom moet je je bewijsmateriaal gedurende die tijd bewaren.

Sommige Internetbanken (ING) hebben intussen de mogelijkheid, afschriften tot vijf jaar terug nog in te zien. Maar ja, als de belastingdienst vandaag vraagt je afschriften over oktober 2005 te laten zien, heb je alsnog een probleem omdat die volgende maand weg kunnen zijn.

Voor Internetbankieren is het dus raadzaam om bijvoorbeeld twee keer per jaar alles van het afgelopen halfjaar op te slaan op je eigen computer. Dan ben je niet afhankelijk van de terugkijktermijn van de bank. Dan nog een goede strategie voor het maken van een veiligheidskopie van al je bestanden, en je voldoet aan alle eisen.
Cryofiel
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je moet helemaal niets bewaren.
Luister maar niet naar hun, luister naar mij.

Voor particulieren is formeel niets vastgelegd over de bewaartermijn van administratieve gegevens. Er zijn dus geen regels die bepalen hoe lang je je bankafschriften en loonstrookjes moet bewaren.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik luister wel naar jou omdat......
AWM
14 jaar geleden
Omdat ik...... de Antwoordman ben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja en als ze dan langskomen (de belastingdienst) en jij kunt niets bewijzen, nemen zij aan en kun jij betalen, kijk bijvoorbeeld maar eens bij giften op de belastingsite.
AWM
14 jaar geleden
Tja, of het verstandig is, is wat anders, maar je HOEFT niets te bewaren, er is t.a.v. particulieren niets wettelijk geregeld in dat opzicht. En dat was de vraag.
Cryofiel
14 jaar geleden
Kan zijn, Antwoordman, dat het niet verplicht is. Maar als ze gaan controleren, mogen ze tot vijf jaar teruggaan. Alles wat ze denken geldt als bewijs. Tenzij jij kunt aantonen dat ze ongelijk hebben. Om dat aan te tonen, heb je je eigen bewijs nodig. De enige vorm van eigen bewijs bestaat uit: jawel, je afschriften. Dus toch maar vijf jaar bewaren. Voor het geval de belastingdienst denkt iets te hebben gevonden. Om je onschuld aan te tonen.
AWM
14 jaar geleden
Daar gaan we weer. De vraag is: "Waarom moet...".
Het antwoord is dat het niet moet.
Het mag wel, en misschien is het wel verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: op zich een prima antwoord echter je eerste zin is pretentieus en derhalve niet interessant.
AWM
14 jaar geleden
Het is niet pretentieus (want het klopt als een bus) en wel degelijk interessant, want het vestigt duidelijk de aandacht op het eerste juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aandacht trekken kan ook op een bescheiden manier. Wellicht vindt jij het interessant jezelf zo te profileren, ik niet. Maar blijf jezelf.
AWM
14 jaar geleden
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok