Waarom komen 'De Nederlandse Bank' en 'Bos' pas met berichtgeving als het te laat is?

Eerst de berichtgeving rondom Icesave dat er vooral niets aan de hand was. Het verhaal rondom FORTIS/ABN-AMRO idem. Want Bos wist bij de overname al dat dit fout zou gaan. En nu kwamen ze rondom de DSB-bank wederom te laat met berichtgevingen naar buiten. Want de vrijdag voor de 'noodmaatregel' zei DNB nog dat de DSB-Bank een gezonde bank was. Aldus Minister Bos...

Ik snap de tactiek wel dat zij niet het verwijt willen hebben dat ze hebben bijgedragen aan het omvallen van een bank. Maar met de informatie die nu allemaal naar buiten komt. Wisten ze dus al in juli dat de DSB-Bank ging/moest omvallen...

Waarom spelen ze dan niet gewoon open kaart als het nog mogelijk is om een bank te redden. Want DNB heeft de macht en het recht om grote transacties van spaarders te blokkeren, of onmogelijk te maken...

Dus waarom komen DNB en Bos pas met berichtgeving als het te laat is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

En als ze er waarschijnlijk al iets van af weten, houden ze het nog ff stil, anders krijg je net als bij de DSB dat iedereen snel zijn geld van de rekening haalt voor ze er niet meer bij kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat ze niet helderziend zijn, ze kunnen ook alleen berichten over wat er gebeurd.
Ze wisten niet DAT het ging gebeuren, maar dat het KON gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het uitgeven van een bericht: 'Als het zo doorgaat is deze bank volgende week maandag failliet' genoeg is om ervoor te zorgen dat de bank nog voor het weekend failliet is. Er wordt achter de schermen heel veel gepraat om te zorgen dat dat juist niet gebeurd. Het laatste wat je wilt is dat er paniek ontstaat.

Verder kan je je afvragen of Bos uberhaupt iets moet zeggen: banken zijn niet zijn taak; Die zijn bij mijn weten altijd nog onafhankelijk van de staat. Als politicus hoeft Bos dus helemaal niets te zeggen, sterker nog, zou zich er lekker buiten moeten houden. Nu krijgt hij de schuld van mensen dat hun spaargeld weg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze willen geen voorbarige angst zaaien.

Ze proberen op de achtergrond nog wat te redden. Bij vroegtijdige berichtgeving zal de mens niet meer te houden zijn. Omdat angst altijd overheerst.
Dan valt er niet meer te redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de minister van financiën zou hebben gezegd 'de DSB bank gaat waarschijnlijk failliet', dan zou de bank in één dag failliet gegaan zijn en helemaal niet te redden zijn geweest. Nu hadden veruit de meeste mensen tenminste nog de tijd om hun geld er af te halen.

Overigens is het vrij normaal dat men van een bedrijf maanden voor het faillissement het vermoeden heeft dat het failliet gaat, maar dat vermoeden wordt altijd zo veel mogelijk verzwegen om het bedrijf de tijd te geven orde op zaken te stellen en te voorkomen dat de afnemers direct stoppen met afnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt *NIET* verwachten of eisen dat de overheid je maar behoed voor alle mogelijke tegenvallers in het leven.

De overheid is je moeder niet....

Ik denk dat iedereen nu behoorlijk is wakkergeschud en niemand zal meer met zijn ogen open in allerlei mooie praatjes van gladdekkers lopen.

Zelf nadenken. Zelf verantwoordelijk zijn voor je beslissingen. Grote jongen zijn (m/v).

Bij uitschieters en werkelijk echt grote boeven wordt er ingegrepen. Waarvan akte.