Staat iemand die gedwongen (via de rechter) is opgenomen in een psychiatrische instelling automatisch ook financieel onder bewind?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Naar mijn geldt het rechterlijk bevel alleen voor de opname. Voor de financiën heb je een ander nieuw rechtelijk bevel nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je mag ervan uitgaan dat al je betalingen gewoon worden gedaan, dus dan sta je ook automatisch financieel onder bewind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén gedwongen opname in een psychiatrische kliniek, of instelling is iets anders dan 'Onder bewindstelling van meerderjarigen'. Dus dit is niet automatisch...

Iemand die gedwongen is opgenomen kan wel onder bewind worden geplaatst van een bewindvoerder. Maar dan liggen er 2 vonnissen van een rechter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Zoals al gezegd: het gaat om verschillende rechtelijke maatregelen. Als de situatie acuut is zodat de persoon een direct gevaar is voor zichzelf en/of de omgeving kan een Inbewaringstelling cvolgen (een IBS).
Dat gebeurt in de 'keten': melder, burgemeester, politie, psychiater (crisisdienst GGz), IBS. Vervolgens of los daarvan kan een rechter op advies van een onderzoekend psychiater en/of behandelteam met psychiater een rechtelijke machtiging (RM) voor een bepaalde periode afgeven (3 mnd, 6mnd, een jaar).
Een bewindvoering is een vrijwillige beheer-maatregel, die iedereen kan aanvragen. Sommigen voelen zich of zijn daartoe in zekere zin gedwongen (zie WSNP).
Maar waar het om draait wat je bedoeld in psychiatrische zin is de beoordeling van de wilsbekwaamheid. Zijn daar vragen of zorgen over en blijkt de persoon bij onderzoek van een psychiater wilsonbekwaam dan volgt een onder curatele stelling, en dat betekent dat je simpelweg je burgerschap en vrij handelen kwijt bent. Maar bedenk je goed: dat is een beschermende maatregel. Feitelijk zijn alle genoemde maatregelen bedoeld in in te zetten als beschermend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Bij een gedwongen opname (RM, ibs) wordt er niet automatisch iets geregeld voor de financien, in die zin zegt het niks over iemands handelingsbekwaamheid. Bewindvoering is iets dat dus los daarvan staat. Het lastige hiervan is dat iemand in een psychose dus al zijn geld kan verbrassen zonder dat dit tegengehouden kan worden. Het kost erg veel tijd eer iemand onder bewind staat; het is een papieren rompslomp. Iemand kan wel op een andere wijze beschermd worden om veel geld uit te geven; als iemand gedwongen is opgenomen kan de instelling bepalen dat die persoon niet naar buiten mag. Die persoon kan dan ook geen geld uitgeven.