stel,als meneer lakeman ook de clienten van rabobank oproept hun tegoeden op te nemen,komt deze bank dan ook in de problemen ook al is de bank gezond?

via de media kan een hoop kapot gemaakt worden

14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het kán wel, maar bij de Rabobank zal dat niet zo snel gebeuren als bij de DSB.

De DSB was al in opspraak, al maandenlang. Er waren zelfs al geruchten over een nakend faillissement. Op zo'n moment is er nog maar weinig nodig om een /bank run/ te ontketenen.

De Rabobank heeft een goede, gedegen naam. Niets mis mee. Er is dus geen voedingsbodem voor zo'n oproep, in tegenstelling tot bij de DSB.

Dus áls zo'n oproep wordt gedaan, zouden slechts weinigen erop reageren. Daar komt bij dat de Rabobank groter is dan de DSB. Daardoor heeft die bank misschien procentueel wel dezelfde hoeveelheid contanten in huis, maar in absolute zin veel meer. Diezelfde 600 M€ die de DSB omgooiden, zouden de Rabobank slechts een kleine blauwe plek bezorgen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik ga mijn geld niet opnemen bij de rabo bank,dit is een van de stabielste banken op dit moment.en de rabo bank die kan wel een stootje hebben,en zal echt niet zo snel in de problemen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mist een essentiële tussenstap: er moet eerst nog gehoor aan die oproep worden gegeven. Dan geldt: het massaal opnemen van spaargeld levert voor een reguliere bank automatisch een faillissement op (zonder externe hulp of gigantische buffers).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor... Dat kan hij niet... Er moet wel wat aan de hand zijn... En dat is bij de Rabo-bank vooralsnog niet aan de hand... Sterker nog de Rabobank is de enige die niet door de crisis geraakt is als alle andere... Ze hebben wel nadeel, maar zijn nooit in de problemen gekomen... Dus Lakeman, dit gaat je nooit lukken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is toch ook de 'Grote Depressie' in de jaren 30 van de vorige eeuw begonnen? Heel veel mensen hadden aandelen en die kelderden én mensen haalden massaal hun geld van de bank.
De Rabobank is wel een heel stabiele bank maar zal er toch last van krijgen als mensen massaal hun rekening courant opnemen.
Iets dergelijks gebeurde kortgeleden toch ook toen een 'deskundige' zei dat ING wel eens wat vlotter leningen terug kon betalen. Prompt daalde de aandelen van ING. Voor een bedrijf dat van aandelen en aandeelhouders afhankelijk is liggen uitspraken over liquiditeit en solvabiliteit gevoelig.

Toegevoegd na 20 minuten:
Rabobank heeft trouwens wel een andere structuur dan de DSB. elke Rabobank is autonoom en heeft 'leden'. de centrale organisatie zit in Utrecht. Het zou in theorie kunnen dat een lokale Rabobank in problemen komt. Maar dat heeft nauwelijks effect op de andere Rabo vestigingen. Een commerciële bank zou daar meer problemen mee hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die blind een dergelijke oproep gaan volgen. Maar zoals je zelf al stelt: via de media kan een hoop kapot gemaakt worden, dus heeft hij de steun van de media nodig.
En die krijgt hij pas als er een reden voor is om die steun te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het banken consortium ING, Rabo, ABN-AMRO, Fortis en SNS als systeembanken hebben een sterke en een al decennia lange goede reputatie. 4 van deze systeembanken hebben inmiddels gezamelijk 200 miljard euro staatssteun gehad. Alleen de Rabobank heeft als bank een gedegen financiële voedingsbodem dat zij geen problemen hebben m.b.t. de recente bankencrisis...

Eveneens is een bankrun altijd mogelijk. Dit is met Icesave gebeurd. Dit is met een Britse bank gebeurd. Dit is met Lehman Brothers gebeurd. Hoewel bij deze laatste tussen de bankrun m.b.t. dubieuze hypotheken en het uiteindelijke faillissement zat een aantal maanden. Omdat Lehman veel tijd heeft gekregen om met overname kandidaten te praten. Uiteindelijk is het wel de centrale bank in de VS geweest die de stekker eruit getrokken heeft...

Wanneer er een gegronde reden is dan kan een curieuze oproep van de e.o.a. ook bij de Rabobank een bankrun veroorzaakt worden. Ik denk alleen dat DNB en de Minister van Financiën wat ruimhartiger zijn dan nu bij de DSB Bank. Overigens is DNB de enige die een bank kan maken en breken. En zelfs directeuren, commissarissen en bestuurders kan ontslaan bij de Nederlandse banken. En dat tegen de wil van de banken in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee echt niet. Dat het bij de DSB bank wel lukte komt *OMDAT* de bank op omvallen stond.

Lakeman kun je niks verwijten, hoogstens dat hij een en ander versnelde (een week of zo) en wereldkundig maakte. Het is vaak de boodschapper die de schuld krijgt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik vind het best wat Lakeman deed. Maar je kunt hem geen 'boodschapper' noemen. Hij deed aktief een oproep om via bankopnames de DSB te laten omvallen. Hij is slim genoeg om te weten dat dat het zetje zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, maar het is ieders recht om dat te proberen. Als iemand morgen probeert om Shell om te laten vallen ('tank geen shell") dan lukt hem dat never nooit niet. Als je zo'n truuk uithaald, en het lukt nog ook, dan ligt dat niet aan degene die het probeert, maar aan de kwaliteit van de omvaller. Als iemand jou op straat een beetje aanduwt bij het in de rij staan voor een bus, en je dondert languit omver van zo'n zetje, is het dan diegene zijn schuld of sta jij gewoon niet goed op je benen? Dat is de vraag. Als je Lakeman inderdaad in staat zou achten willekeurig welk bedrijf omver te praten, dan dicht je hem vele malen meer kracht toe dan hij zelf doet. Dat bedoel ik met 'alleen maar de boodschapper'. Hij hoefde alleen maar met een pink aan te raken en Dirk dondert omver.....
volgens mij kan dat wel. ook al zijn ze stabiel enzo, ze hebben onze centjes maar al te hard nodig. Ik ben nu geneigd een dergelijke oproep aan klanten van de ING te doen. Ze presteren het míjn rentecertificaat al vanaf 27 september niet uit te betalen. ik heb toen opdracht gegeven en sindsdien 5 telefonische en 1 schriftelijk toezegging gekregen dat het uiterlijk vrijdag op mijn rekening zou staan (na bijna 3 weken). En je raadt het niet: het staat er nog steeds niet op. Dus: haal allemaal je geld van de ING: ze zijn niet betrouwbaar!