Waarom is de rechtspositie van particulieren zo slecht bij het failliet gaan van banken ?

Aan de ene kant blijven hypotheeklasten en aflossingstermijnen van leningen onverminderd
doorlopen.
Aan de andere kant worden bankpassen geblokkeerd
en kunnen rekeninghouders niet meer bij hun
eigen geld en moeten vermogenden zelfs vrezen
voor een deel van hun spaar/belggingsgeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als je het goed beschouwd is de rechtspositie van particulieren bij het failliet gaan van banken helemaal nog niet zo slecht.

Stel: een bedrijf gaat failliet. Dan blijven alle debiteurenvorderingen in takt en de krediteuren kunnen eigenlijk fluiten naar hun centen.

Zo werkt het ook bij banken: alle debiteurenvorderingen blijven in takt (leningen van klanten bij de bank dus) en de crediteuren (spaartegoeden) kunnen fluiten naar hun centen.
Alleen bij banken krijg je toch nog te maken met het feit dat de Nederlandse Staat garant staat voor € 100.000,- per persoon, oftewel: van je spaartegoeden is een bedrag tot € 100.000,- gegarandeerd. Dat gebeurt bij een normaal faillisement echt niet. Oftewel: de postitie van particulieren (en bedrijven met spaar- en beleggingsgeld) is juist helemaal niet zo slecht als je dat vergelijkt met een faillisement van een bedrijf.

Voorbeeld: Toen The Entertainment Group failliet ging konden de mensen echt fluiten naar hun centen; mensen die nog aan dat bedrijf moesten betalen bleven dat geld nog steeds schuldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je rechtspositie is altijd klein, ook die van banken, maar zij hebben mensen in dienst die de wegen kennen en dat heb jij niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij faillissementen is het nu eenmaal zo dat op volgorde de Belastingdienst, het UWV, de Bank(en), Grote bedrijven, kleine bedrijven, particulieren geld krijgen uit een failliette boedel...

Ik lees net alleen dat sinds het bekend worden dat de uitspraak tot faillisement van de DSB Bank tot morgen 12:00 uur is uitgesteld. Dat het IPO (Inter Provinciaal Overleg) nu in aller ijl aan het uitzoeken is, of een lagere overheid geld had geparkeerd bij de DSB Bank. Om dit dan vervolgens op slinkse wijze terug te trekken, voordat de bank failliet gaat...

Dus niemand kan bij zijn/haar geld, behalve de overheden. Erg dubieus dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Banken zijn geen filantropische instellingen. Als klant ben en blijf je een zwakke partij, je bent afhankelijk van het individuele bankbeleid en van marktontwikkelingen. Op beide heb je geen invloed. Door de overheid is er gelukkig een garantieregeling getroffen.
Daarom moet je vooraf altijd rekening houden met het mogelijk omvallen van banken. Dus spaargeld spreiden, geen achterstallige deposito's nemen, goeie hypotheek regelen, niet gauw tevreden zijn met aanbiedingen en je heel goed laten adviseren door echte deskundigen over de diverse geldverstrekkers.