Hoe je een automatische incasso intrekt weet ik wel maar je kan ook fouten maken bij het zelf overboeken en dan kan dat niet..

Het is toch te zot dat als je zelf een fout maakt dat je dan van de willekeur van de tegenpartij afhankelijk bent om dat te corrigeren?
Waar is die regel op gebaseerd dan? Of zijn er wel manieren en weet ik die niet?
Men moet toch gewoon een fout mogen maken zonder dat het mogelijk geld kost?

Toegevoegd na 33 minuten:
Correctie: ontvangende partij!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Contact met de 'tegenpartij' opnemen! Kan dat niet omdat je dit woord gebruikt? Je bedoelt toch de ontvangende partij die na overleg bereid zal zijn om medewerking te verlenen? Of zie ik dat nou fout?

Het beste antwoord

Die discussie heb ik ook ooit gehad met de bank. Er kwam geen antwoord behalve dat het nu eenmaal zo is.
Probleem is natuurlijk dat als ik een auto verkoop, de koper mij per bank betaald en ik dus nadat hij is weggereden de betaling weer ongedaan zou kunnen maken. Zoiets moet voorkomen worden. Helaas kun je je vergissen. En dan zou er een vangnet moeten zijn. Maar dat is er niet.

Nu is er nog een probleem. Je kunt op deze manier heel simpel opgelicht worden. Stel je koopt wat op internet. Je hebt contact met de verkoper en deze geeft je PER TELEFOON (belangrijk dit) alle info, zijn naam, adres, tel. en bankrekening. Dan ga je er van uit dat je deze koper dus als het verkeerd gaat kunt traceren. Stel dat van al deze gegevens alleen het bankrekeningnummer klopt.
Je betaald aan Jan Janssen uit Dordrecht 150 Euro.
Er wordt niets geleverd.
Dan bel je hem en hij zegt geen geld te hebben ontvangen.
Je stuurt hem een kopie van het afschrift.
Dan zegt hij dat dit zijn bankrek. niet is.
Je hebt je vergist en het rek.nr. niet goed opgeschreven.
Dan bel je de bank.
Die wil geen informatie geven over transactie's onder (ik meen) een paar honderd Euro.
Wil je toch die info kost je dat 100Euro.
Dan laat je het er maar bij zitten, pech...
Maar, die verkoper heeft een valse naam opgegeven en een vals adres!
Het enige juiste was zijn bankrekening en hij heeft jouw centen dus wel degelijk ontvangen.

Simpel en doeltreffend. Vaak hebben mensen niet eens door dat ze getild zijn.

De banken controleren NIET of de naam op de opdracht overeekomt met de naam / adres verbonden is aan het rekeningnummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit kan volgens mij op korte termijn hersteld worden. Ik zou met mijn bank bellen want het hoeft niet bij alle banken hetzelfde te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kreeg ik dus het antwoord waar ik nu de vraag over stel...
Het is voorzover ik weet bij de ING en Rabobank inderdaad onmogelijk om een overschrijffout te corrigeren binnen een redelijke termijn. De andere banken zullen wellicht hetzelfde handelen...

De bank gaat er zondermeer vanuit dat als jij een bedrag overschrijft dat dit naar de correcte bankrekening is en dat je dit in veelfout heb gecontroleerd, voordat je de transactie uitvoerde...

De Postbank hanteerde voorheen de regel nog dat als rekening en naam niet overeen kwamen dat je hier nog op kon reageren, voordat je de transactie definitie uitvoerde. Maar dit is met ING ook niet meer het geval. Met uitzondering van de Belastingdienst en de KPN...

Het zou inderdaad zo moeten zijn dat als er om welke reden dan ook een foutieve overschrijving heeft plaats gevonden dat je deze binnen een x-aantal tijd nog zou kunnen corrigeren...

Het is mij ooit gebeurd dat ik door een technische fout 2 x 750 euro heb overgemaakt naar één instelling. Ik wacht nu 3 jaar na dato nog steeds op teruggave van 1 keer 750 euro...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je kunt naar je geld fluiten als de tegenpartij niet wil mee werken
ik heb eens een auto gekocht in een garage en ik zou deels overmaken en de rest pinnen bij afhalen nu had ik per ongeluk 2 keer 3500 euro naar hem overgemaakt en de rest gepind maar ik kwam er pas thuis achter dat ik 3500 euro teveel betaald had ik heb de bank gebeld en ze zeiden eigen schuld
gelukkig was de garagehouder bereid het geld terug te storten maar anders ben je het gewoon kwijt
dus let goed op met transacties overboeken